Elektřina

Novela energetického zákona ukotvuje akumulaci elektřiny, tedy zejména ukládání jejích přebytků

AUTOR: Marek Kuřina

Elektřina

ČEZ v roce 2023 vydělal 29,6 mld. Kč, z toho 74 % v rámci bezemisních činností

AUTOR: Martin Pokorný

Energetická krize

Český průmysl stále srážejí vysoké ceny energií, dražší výrobky pak nejsou konkurenceschopné

AUTOR: Marek Kuřina

Ze zahraničí
Legislativní balíček Fit for 55

Nová pravidla pro emisní povolenky v letectví mají v Evropě zvýšit používání ekologických paliv

Rada EU a Evropský parlament dosáhly tento týden předběžné politické dohody k revizi systému obchodování s emisními povolenkami (EU ETS) pro letecké dopravce.
 
FOTO: Pixabay

autor

Martin Pokorný

11. prosince 2022

Reklama
Reklama

Cílem je zmírnit zátěž z letecké dopravy na změnu klimatu, omezit emise skleníkových plynů a tím přispět dle webu Ministerstva životního prostředí k plnění klimatických cílů EU. 

Podle dohody má dojít k postupnému rušení bezplatných povolenek pro odvětví letectví. Do roku 2024 by jich mělo být o 25 % méně, v roce 2025 by jich měla být už jen polovina a od roku 2026 budou bezplatné povolenky zcela zrušeny. 

Rada EU a Evropský parlament se dohodly, že systém evropských povolenek EU ETS se bude i nadále vztahovat na vnitroevropské lety včetně odletů do Spojeného království a Švýcarska, zatímco lety do zemí mimo Evropský hospodářský prostor nebo z něj budou příštích 5 let pokryty programem pro kompenzace a snižování emisí uhlíku v mezinárodní letecké dopravě CORSIA. 

Součástí dohody je zároveň pojistka, že Evropská komise v roce 2025 posoudí, zda je systém CORSIA opravdu dost účinný pro snížení globálních emisí z letectví a pokud to tak nebude, v roce 2026 Evropská komise může navrhnout zařadit do systému EU ETS všechny lety s odletem z letiště nacházejícího se v EHP do třetích států. 

EU chce letecké společnosti motivovat k používání udržitelných leteckých paliv. Jejich používání však zatím stojí aerolinky vysoké náklady, proto bylo dohodnuto vyčlenění 20 milionů bezplatných povolenek (cca 40 mld. Kč) na kompenzaci těchto nákladů v období do roku 2030. 

Letecké společnosti, jež zvýší používání ekologických paliv, získají příspěvky ze systému povolenek následujícím způsobem: 95 % pro paliva z obnovitelných zdrojů nebiologického původu, 70 % pro pokročilá biopaliva a 50 % pro ostatní způsobilá paliva.

Nová pravidla pro emise z letectví jsou součástí legislativního balíčku „Fit for 55“, jehož cílem je snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů v EU alespoň o 55 %. Směrnice byla prozatím schválena politickou dohodu v rámci třístranných jednání mezi Evropskou komisí, Parlamentem a Radou EU. Nyní bude muset být ještě formálně přijata Radou a Parlamentem.

Zdroj: MŽP, Fit for 55

Nenechte si ujít
Reklama
Program Záruka Elektromobilita

Dnes začala Národní rozvojová banka přijímat žádosti o zaručení úvěru na elektromobily

Autor: Martin Pokorný

18. března 2024

Plynárenství v ČR

S plynovými kotli se podle odborníků počítá i po roce 2029

Autor: Marek Kuřina

15. března 2024

Dekarbonizační cíle EU

Energetici v Evropě vloni nainstalovali rekordní množství větrných elektráren

Autor: Marek Kuřina

14. března 2024

Spotřeba elektřiny v ČR

Češi loni pokračovali v šetření elektřinou, spotřeba se snížila o 4,1 %

Autor: Martin Pokorný

12. března 2024

Další články