Elektřina

Temelín přechází na delší palivový cyklus

AUTOR: Tereza Komárková

Plyn
Emisní cíle ČR

LNG v nákladní dopravě je odpovědí na emisní povolenky

České republice se zatím nedaří plnit v nákladní silniční dopravě emisní cíle, které přinesl balíček Fit for 55 a Green Deal směřující ke klimatické neutralitě v roce 2050.
 
FOTO: GasNet

autor

Marek Kuřina

28. února 2023

Reklama
Reklama

Řešením je větší využití zkapalněného zemního plynu (LNG) v dopravě. Na jeho rozvoji dál pracuje český lídr v LNG pro tahače, skupina GasNet, největší český distributor plynu.

Evropská unie má za cíl stát se do roku 2050 klimaticky neutrální a jako další krok proto počítá s reformou emisních povolenek. Obchodování s emisemi se od roku 2027 bude týkat i silniční dopravy.

„Potvrzuje se, že LNG přinese dopravním a logistickým společnostem z dlouhodobého hlediska i finanční výhody. Zátěž emisních povolenek bude v případě zkapalněného zemního plynu nižší než u naftových motorů. Ještě výraznější úsporu potom přináší bioLNG, což je zkapalněný biometan,“ říká Filip Dostál, vedoucí Business Developmentu v GasNetu.

Podle dat Evropské agentury pro životní prostředí stouply emise v silniční dopravě v letech 2013 až 2019 o osm procent. Rozšíření emisních povolenek na silniční dopravu bude v praxi znamenat, že si dopravci sice nebudou muset sami povolenku kupovat, ale připlatí si za každý litr nafty. Nákup povolenky totiž promítnou do konečných cen výrobci paliv.

Evropský návrh emisních povolenek počítá se startovací cenou 45 eur za tunu vypuštěného CO2. Při této ceně vychází navýšení nákladů u naftového motoru na 1,10 Kč za kilometr. U bioLNG je to pouze 0,30 Kč za kilometr, přičemž částka může být ještě nižší, protože výpočet vychází z průměrné hodnoty emisní stopy bioLNG.

Připraveni na bioLNG

Už teď je infrastruktura GasNetu připravena na zkapalněný biometan (bioLNG). „Co funguje na LNG, funguje i na bioLNG. Přitom zkapalněný biometan jde přímo v Česku vyrobit ze zbytků potravin a bioodpadu. Oproti dieselu má zkapalněný biometan o 95 % nižší emise,“ vysvětluje Filip Dostál z GasNetu.

Do roku 2030 by mohl biometan nahradit 10 až 15 % tuzemské spotřeby zemního plynu pro potřeby vytápění i silniční dopravy.

Největší tuzemský distributor plynu, skupina GasNet, proto dál rozvijí využití LNG v nákladní silniční dopravě v České republice. Jen v loňském roce se GasNetu podařilo zprovoznit dvě nové plnicí stanice a jednu mobilní stanici přestavět na klasickou kamennou pumpu.

LNG pro náklaďáky v Česku roste

Nové stanice GasNetu stojí Nýřanech u Plzně a v jihočeské Kaplici. Kamenná plnička slouží od loňského jara řidičům v Mladé Boleslavi. Všechny stanice se nacházejí v blízkosti klíčových tranzitních tepen. Aktuálně provozuje GasNet už čtyři plničky a letos se plánuje otevření dalších.

Kromě sítě stanic roste i spotřeba LNG. „Za rok 2022 jsme dosáhli prodejem LNG v nákladní dopravě úspory 2 485 tun emisí CO2. To jsou emise, které by jinak vypustily do ovzduší naftové motory. Oproti roku 2021 je to dvojnásobná úspora,“ říká Filip Dostál z GasNetu.

Nižší emise

Pohon na LNG snižuje v porovnání s naftou emise oxidu uhličitého o 15 procent, emise oxidů dusíku až o 90 procent. Produkci pevných částic sráží LNG v podstatě na nulu.

Zájemcům o přechod na LNG nabízí GasNet komplexní podporu. „S LNG v dopravě máme už bohaté zkušenosti. Podíleli jsme se na testování LNG vozů, spolupracujeme s výrobci a samozřejmě také s dopravci. Denně obsluhujeme na našich stanicích desítky českých i zahraničních zákazníků. Zájemcům o přechod na LNG jsme proto schopni poskytnout komplexní poradenství na klíč a zdarma,“ říká Filip Dostál.

Zdroj: GasNet

Nenechte si ujít
Reklama
Novinky temelínské elektrárny

Temelín přechází na delší palivový cyklus

Autor: Tereza Komárková

21. září 2023

Peugeot e-208 facelift

Nejprodávanější malý elektromobil v Evropě je po faceliftu, ujede až 400 km

Autor: Marie Slováková

23. srpna 2023

Ceny energií v ČR

ČEZ vydělal v roce 2022 rekordních 80 miliard korun

Autor: Martin Pokorný

22. srpna 2023

Austrálie se snaží dosáhnout 0 emisí

Austrálie by se dále neměla podílet na rozvoji jaderné energetiky. Je příliš drahá a pomalá, tvrdí australská studie

Autor: Tereza Komárková

16. července 2023

Novela zákona o ochraně ovzduší

Lidé mohou topit v kotlích na uhlí i po začátku roku 2025

Autor: Marek Kuřina

15. července 2023

Fakta a mýty

Elektromobily jsou přece bezúdržbové, žádné oleje nepotřebují. Anebo ne?

Autor: Vítek Koldinský

28. června 2023

Další články