Energetická krize

Vláda hází podle expertů domácnosti topící tuhými palivy přes palubu

AUTOR: Marek Kuřina

Energetická krize

Nedostatek uhlí žene jeho cenu vzhůru, těžba v OKD bude pokračovat už jenom dvě topné sezony

AUTOR: Marek Kuřina

Ze zahraničí

Polsko úspěšně finišuje, na rozdíl od některých dalších evropských zemí, s přípravami na topnou sezonu

AUTOR: Jiří Kostka

Plyn
Plynová mobilita

Budoucnost českých silnic. Auta na vodík, nákladní vozidla na LNG a autobusy na CNG

Na českých silnicích jezdí aktuálně téměř 30 000 vozidel na stlačený zemní plyn (CNG). Ten oproti benzinovým či naftovým motorizacím nabízí nejen nižší provozní náklady, ale i emise.
 
FOTO: Toyota

autor

Marek Kuřina

18. září 2022

Reklama
Reklama

Plynová mobilita se prosazuje také v oblasti nákladní dopravy. Podíl vozů poháněných zkapalněným zemním plynem (LNG) se dle portálu Českého plynárenského svazu meziročně několikanásobně zvýšil a aktuálně je jich v tuzemsku registrováno již více než 120.

Nabízejí dojezd kolem 1200 km a oproti běžným naftovým motorizacím neprodukují v podstatě žádné škodlivé emise oxidu síry, dusíku ani pevných částic. V oblasti těžké nákladní dopravy dnes neexistuje žádné jiné dostupné palivo, jež by dosahovalo požadované kombinace vysokého výkonu a ekologického provozu.

V ČR je v současnosti k dispozici 228 plnicích stanic na CNG, čtyři na LNG a jedna na vodík. V rámci podpory budování veřejné infrastruktury pro vozidla v období 2017–2020 bylo podpořeno vybudování 18 LNG stanic, 10 CNG a 9 vodíkových stanic.

Na podporu výstavby samotných vodíkových stanic přitom bylo vyčleněno přibližně 350 milionů Kč s tím, že do roku 2023 by mělo vzniknout po dvou stanicích v Praze a v Ostravě a po jedné v Brně, Plzni, Hradci Králové, Ústí nad Labem a v Litvínově.

Budoucnost plynové mobility je často skloňována v souvislosti s využitím biometanu v podobě BioCNG nebo BioLNG. V porovnání s tradičním CNG se při spalování jeho obnovitelné varianty uvolňuje zhruba o 60 % méně emisí oxidu uhličitého.

Oproti benzinu a naftě jde dokonce až o 80% snížení emisí. Složení biometanu je přitom identické se zemním plynem, pro spalování BioCNG proto motory nevyžadují žádné technické úpravy. Zájem o BioCNG mezi českými motoristy roste. Loni jeho spotřeba meziročně stoupla na 14,91 milionu metrů krychlových, což představuje zhruba šestinu veškerého CNG prodaného na veřejných plnicích stanicích. Celková spotřeba zemního plynu v tuzemské dopravě loni dosáhla rekordních 97,1 milionu metrů krychlových.

Zdroj: Český plynárenský svaz

Nenechte si ujít
Reklama
Balíček Evropské komise

Z evropského energetického balíčku RePowerEU získá Česko přes 16 miliard korun

Autor: Marek Kuřina

06. října 2022

Zastropování cen energií

Vláda schválila zastropování cen energií. Mělo by to pomoci jak domácnostem, tak firmám

Autor: Martin Pokorný

05. října 2022

Vytápění domácností

Miliony Čechů začínají řešit další problém před zimou, výrazné zdražení tepla

Autor: Marek Kuřina

05. října 2022

Jaderná elektrárna Dukovany

Aktuální odstávka třetího výrobního bloku v Dukovanech se odběratelů nedotkne

Autor: Martin Pokorný

04. října 2022

Spotřeba energií

První dodavatel energií motivuje odběratele slevou k nižší spotřebě

Autor: Marek Kuřina

04. října 2022

Další články