Elektřina

Již tuto sobotu můžete vyrazit na speciální exkurzi vodní elektrárny Dalešice

AUTOR: Martin Pokorný

Ostatní

Ukrajině pomáhá opravovat energetickou infrastrukturu i český GasNet

AUTOR: Martin Pokorný

Elektromobilita

V Česku se rozjíždí národní šampionát elektromobilů. Má sedm závodů po celém Česku

AUTOR: Tereza Komárková

Green Deal
Palivo budoucnosti

Vodík je palivem budoucnosti i pro železnici

Vodík je celosvětově vnímán jako ekologické palivo budoucnosti pro všechny druhy dopravních prostředků. V České republice se zatím skloňuje především v oblasti automobilové a autobusové dopravy – to se ale nyní mění.
 
FOTO: Pixabay

autor

Martin Pokorný

15. května 2022

Reklama
Reklama

Na jeho využití v další oblasti – konkrétně jako bezemisního pohonu osobních vlaků – se dohodly tři významné domácí společnosti: SPOLCHEMIE, ČEPRO a ARRIVA. Projekt, který zatím nemá v České republice obdoby, by měl být realizován v průběhu příštích dvou až tří let.

„Využití vodíku jako bezemisního paliva je v souladu s naší snahou podporovat udržitelná a k životnímu prostředí šetrná řešení stejně jako s vývojem národní a evropské legislativy. Jsme rádi, že se budeme aktivně podílet na projektu, který reálně sníží dopady dopravy na ovzduší a klima,“ komentoval podpis Dohody o spolupráci mezi společnostmi ředitel SPOLCHEMIE Daniel Tamchyna.

Jedná se o již druhý projekt SPOLCHEMIE v oblasti vodíkové dopravy. Probíhající projekt s Dopravním podnikem města Ústí nad Labem má za cíl využít ústeckou chemičkou vyráběný vodík pro pohon celkem dvacítky městských autobusů. Vedle toho bude firma vodík jako palivo nabízet v plnicí stanici i zájemcům ze strany dalších dopravců i veřejnosti. „Dostatečná kapacita výroby vodíku nám umožňuje hledat i jeho další smysluplné využití – aktuálně se jedná o pohon vlaků,“ doplnil Tamchyna.

Distribuci vyrobeného vodíku zajistí společnost ČEPRO, a.s., která plánuje v areálu ústecké chemičky vybudovat a v následujících letech také provozovat vodíkovou plnicí stanici. „Legislativa Evropské unie tlačí své členské státy k omezování emisí a přechodu na alternativní paliva. Přestože přinejmenším do roku 2030 bude většinový podíl energie v dopravě pocházet stále z ropy, společnost ČEPRO, jakožto spolehlivý zdroj a garant kvalitních pohonných hmot, chce už nyní napomáhat hladkému přechodu mezi fosilní a alternativní energií v dopravním modelu České republiky,“ říká generální ředitel společnosti ČEPRO Jan Duspěva.  

Dopravní společnost Arriva bude usilovat o nákup a následný provoz vodíkové vlaku, který by mohl zajišťovat osobní dopravu především na neelektrifikovaných tratích v Ústeckém kraji, kde by částečně nahradil dieselové lokomotivy. „Arriva má zkušenost s vodíkovým vlakem v Nizozemsku. Proto se chceme pokusit vydat také u nás touto cestou a hledat zodpovědná a udržitelná řešení ve veřejné dopravě.“

Spuštění samotného projektu je plánováno příští rok. Celkové investiční náklady by se měly pohybovat v rozmezí sto až dvě stě milionů korun.    

Využitím vodíku v železniční dopravě se zabývají firmy po celém světě již od roku 2002. Po letech zkoušek a vývoje se tak například dostávají vlaky na vodík i do Evropy. Jezdí na některých linkách v Německu, dalších několik desítek vodíkových vlaků objednaly letos ale i francouzské železnice.

Zdroj: ČEPRO, ARRIVA

Nenechte si ujít
Reklama
Ceny energií v ČR

ČEZ vydělal v roce 2022 rekordních 80 miliard korun

Autor: Martin Pokorný

21. března 2023

Využití biometanu

Podíl biometanu v distribuci v České republice roste

Autor: Martin Pokorný

20. března 2023

Šampionát elektromobilů

V Česku se rozjíždí národní šampionát elektromobilů. Má sedm závodů po celém Česku

Autor: Tereza Komárková

19. března 2023

Ceny energií v Evropě

Evropané se dočkají předvídatelnějších a nižších cen elektřiny

Autor: Marek Kuřina

18. března 2023

Pomoc Ukrajině

Ukrajině pomáhá opravovat energetickou infrastrukturu i český GasNet

Autor: Martin Pokorný

14. března 2023

Vodní elektrárny v ČR

Již tuto sobotu můžete vyrazit na speciální exkurzi vodní elektrárny Dalešice

Autor: Martin Pokorný

13. března 2023

Další články