Plyn

Česko posiluje energetickou bezpečnost získáním kapacity v německém terminálu Stade

AUTOR: Marek Kuřina

Energetická krize
Stížnosti na chybné vyúčtování energií

V prvním čtvrtletí ERÚ řešil 4 tisíce podání, polovina se týkala plateb za energie

V prvním čtvrtletí letošního roku mířilo na Energetický regulační úřad (ERÚ) bezmála 4 tisíce spotřebitelských podání.
 
FOTO: Pixabay

autor

Marek Kuřina

28. dubna 2023

Reklama
Reklama

V polovině případů se lidé na regulátora obraceli kvůli platbám za energie, stovky podnětů se týkaly změny dodavatele a souvisejících témat, jako je například odstoupení od stávající smlouvy. Výrazný nárůst ERÚ registruje u návrhů na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů, jejichž počet se oproti loňskému roku opět zdvojnásobil. 

V prvních třech měsících letošního roku pokračoval trend z loňska – spotřebitelé s ERÚ nejčastěji řešili platby za energie. Z celkového počtu 3 857 podání se tohoto tématu týkala takřka polovina z nich (1 969). „V loňském roce nám spotřebitelé volali a psali hlavně kvůli zvýšeným zálohám za elektřinu a plyn. Nyní se zdražení začíná častěji projevovat také ve vyúčtováních, která lidem postupně chodí,“ shrnuje Ladislav Havel, člen rady ERÚ. 

„Stížnosti se často týkají chybného vyúčtování, tady radíme ho neprodleně a písemně reklamovat u dodavatele. Jestliže došlo k neoprávněné změně ceníku, kdy dodavatel například zdražení neoznámil minimálně s třicetidenním předstihem, prokazatelně a adresně, jde o změnu neplatnou a spotřebitel se musí bránit,“ říká Ladislav Havel, který zároveň upozorňuje, že v letošním prvním čtvrtletí se meziročně výrazně zvýšil počet návrhů na zahájení mimosoudního spotřebitelského sporu. Zatímco za celý loňský rok jich ERÚ registroval 440, od začátku toho letošního jich je už přes 200.  

Z obdržených podnětů je také zřejmé, že spotřebitelé reagují na stále výraznější zlevňování energií pod vládní strop. 

„Oživení trhu s sebou ovšem bohužel přináší i některé negativní jevy. Opět se aktivizují nepoctiví zprostředkovatelé, kteří zákazníky ke změnám dodavatelů doslova tlačí. Nebezpečné jsou především situace, kdy energošmejdi zazvoní u domovních dveří a chtějí smlouvu podepsat hned na místě. Často při tom zcela ignorují zákaz podomního prodeje v obci,“ říká členka Rady ERÚ Markéta Zemanová a dodává, že právě na tento fenomén se ERÚ ve spolupráci se Svazem měst a obcí ČR zaměřuje ve společné kampani.   

Jak se při podpisu smlouvy nenechat nachytat, ERÚ shrnuje ve svém desateru, informační materiál připravuje také pro obranu konkrétně proti energošmejdům. 

Zdroj: ERÚ

Nenechte si ujít
Reklama
Výsledky hospodaření společnosti ČEZ

ČEZ za tři čtvrtletí vydělal 29,8 mld. Kč, meziročně o 43 % méně

Autor: Marek Kuřina

16. listopadu 2023

Elektroenergetika

Nárůst regulovaných cen za přepravu a distribuci plynu zdraží v Česku teplo

Autor: Marek Kuřina

03. listopadu 2023

Jaderná energetika

Jaderný průmysl v Česku: Cestovní mapa rozvoje malých a středních reaktorů

Autor: Martin Pokorný

01. listopadu 2023

Další články