Pro dvě třetiny z nich zůstávají dle webu ČEZ zálohy nyní beze změny: jedná se například o domácnosti, které začaly s energiemi efektivně šetřit, zálohy si upravovaly již dříve, nebo u kterých zbývá jen pár týdnů do vyúčtování.
Další velké skupině zákazníků se zálohy zvedají jen v řádu stokorun. Správné nastavení záloh je možné i díky samoodečtům spotřeby elektřiny a plynu. Jen v průběhu října a listopadu jich zákazníci zadali téměř 580 000, což je víc než za celý loňský rok dohromady.
ČEZ držel ceny hlavního produktu beze změny po celý rok 2022, i když někteří dodavatelé zdražovali nebo nuceně rušili fixace a zákazníky převáděli na burzovní ceny.
Stovky tisíc zákazníků v těchto dnech obdrží SMS, e-mail či dopis, který je informuje, že i nadále zůstávají jejich zálohy beze změny. Přestože se jim od ledna mění ceník na cenové stropy, zůstane výše jejich záloh na stejné úrovni.
Jedná se zejména o domácnosti, které začaly preventivně šetřit energiemi, nebo mají už teď zálohy nastavené ve správné výši, takže nemíří k vysokému nedoplatku. Dále se to týká těch, kterým zbývá do vyúčtování méně než tři měsíce a plán záloh dostanou až s vyúčtováním.
Jen zhruba třetina zákazníků tak dostane e-mail nebo dopis s novým rozpisem záloh. Zálohové plány jsou nastavovány na základě spotřeby daného odběrného místa a aktuální ceny energií.
Z dat samoodečtů vyplývá, že lidé letos energiemi mnohem více šetří. Je to i jeden z důvodů, proč se 70 % ze zbylých zákazníků zálohové platby zvyšují jen o stokoruny měsíčně. Pokud zákazníci nejsou s nově nastavenými zálohami spokojení, mohou si je změnit například na webu MŮJ ČEZ, který je nejčastějším způsobem, jak si zákazníci samoodečty zadávají.
Zdroj: ČEZ