Elektřina

Temelín přechází na delší palivový cyklus

AUTOR: Tereza Komárková

Elektromobilita
Inovace a technologie

Inovace potřebné k přechodu od spalovacích motorů k elektromobilitě

Český autoprůmysl čeká velká výzva. Hybridní a ryze elektrické pohony postupně nahrazují spalovací motory. V praxi to pro firmy znamená provést zásadní změny v celém výrobním cyklu.
 
FOTO: Renishaw

autor

Marek Kuřina

08. dubna 2022

Reklama
Reklama

Elektroauta sice obsahují výrazně méně součástek než vozidla se spalovacím motorem, ale jejich výroba je podle expertů společnosti Renishaw náročnější na přesnost. Pod tlak se dostane i kontrola kvality, protože cena některých materiálů je vysoká a vyšší zmetkovitost by výrobu prodražila. Jakým výzvám tedy bude muset tuzemský autoprůmysl čelit?

Průmyslové firmy budou muset být hlavně schopny rychleji inovovat a reagovat na požadavky vývojářů. Zatímco spalovací automobily procházely spíše pozvolnou evolucí, elektroauta se vyvíjejí velmi dynamicky. 

„Životní cyklus vozidel se spalovacím motorem se pohybuje okolo pěti až osmi let, kdežto u elektromobilů se cyklus výrazně zkracuje. Pro výrobní prostředí to znamená tlak na flexibilitu a efektivitu. Výroba se musí rychle přizpůsobit novému designu při využití stejných strojů, a to i v řádech měsíců, rozhodně ne let,“ vysvětluje Josef Sláma, ředitel české pobočky společnosti Renishaw.

Delší dojezd na baterii si žádá přesnější výrobu

Závod o prodloužení dojezdu elektroaut bude tvrdý. Na špičku pelotonu se lze dostat zvyšováním kapacity baterií a vyšší účinností elektromotoru. Toho bude možné dosáhnout jen pomocí inovací. Motory budou muset být kompaktnější a lehčí, aby dosáhly vyššího výkonu a nižší spotřeby.

„Elektromobily mají mnohem jednodušší mechaniku a méně složitých dílů než vozidla se spalovacím motorem. Pro jednotlivé součástky jsou ale často předepsány mnohem přísnější tolerance. Firmy se proto budou muset vybavit pokročilejšími měřicími technologiemi, které budou nejen přesněji vyrábět, ale poskytnou i průběžnou zpětnou vazbu,“ shrnuje Josef Sláma.

Příkladem může být stator elektromotoru. Čím menší je vzduchová mezera mezi statorem a rotorem, tím nižší je energie z baterie potřebná k pohonu vozidla, a tím je i delší dojezd.

Velkou výzvou pro výrobce bude schopnost flexibilně reagovat na vývojové změny. „Výrobní procesy se zrychlí a přiblíží cyklům známým například u spotřební elektroniky. Schopnost rychle a levně přeprogramovat stávající výrobní zařízení bude prioritou,“ vysvětluje Josef Sláma. V praxi to bude znamenat investice do souřadnicových měřicích přístrojů, které potřebnou flexibilitu zajistí.

Inovace sehrají roli i při výrobě hybridních motorů, které musí potlačovat každý pokles účinnosti spalovacího motoru. Účinnost motoru je choulostivá zejména na malé výrobní odchylky v oblasti sedel a vodítek ventilů v hlavě válců. 

Zdroj: Renishaw

Nenechte si ujít
Reklama
Novinky temelínské elektrárny

Temelín přechází na delší palivový cyklus

Autor: Tereza Komárková

21. září 2023

Peugeot e-208 facelift

Nejprodávanější malý elektromobil v Evropě je po faceliftu, ujede až 400 km

Autor: Marie Slováková

23. srpna 2023

Ceny energií v ČR

ČEZ vydělal v roce 2022 rekordních 80 miliard korun

Autor: Martin Pokorný

22. srpna 2023

Austrálie se snaží dosáhnout 0 emisí

Austrálie by se dále neměla podílet na rozvoji jaderné energetiky. Je příliš drahá a pomalá, tvrdí australská studie

Autor: Tereza Komárková

16. července 2023

Novela zákona o ochraně ovzduší

Lidé mohou topit v kotlích na uhlí i po začátku roku 2025

Autor: Marek Kuřina

15. července 2023

Fakta a mýty

Elektromobily jsou přece bezúdržbové, žádné oleje nepotřebují. Anebo ne?

Autor: Vítek Koldinský

28. června 2023

Další články