Elektřina

Novela energetického zákona ukotvuje akumulaci elektřiny, tedy zejména ukládání jejích přebytků

AUTOR: Marek Kuřina

Elektřina

ČEZ v roce 2023 vydělal 29,6 mld. Kč, z toho 74 % v rámci bezemisních činností

AUTOR: Martin Pokorný

Energetická krize

Český průmysl stále srážejí vysoké ceny energií, dražší výrobky pak nejsou konkurenceschopné

AUTOR: Marek Kuřina

Elektromobilita
hybridní pohon

Hybridní vozy nabízejí v dnešní době skutečně efektivní jízdu

Vypadá to, že růst cen benzinu i nafty nekončí, právě proto je při nákupu nového vozu nutné sledovat i to, jak je drahý jeho provoz. A test spotřeby Peugeotu 508 potvrdil, že i u větších hatchbacků můžete jezdit tzv. "za pár".
 
FOTO: Peugeot

autor

Marek Kuřina

30. března 2022

Reklama
Reklama

Navíc pokud daný hatchback má hybridní pohon, ještě lépe jestliže jde o verzi plug-in, kdy máte možnost výběru pohonu. Námi testovaný Peugeot 508 je vybaven benzinovým čtyřválcem PureTech (objem 1,6 litru) a elektromotorem s celkovým výkonem bohatě dostačujícím na dynamickou jízdu - 225 koní (133 kW).

To, že pětsetosmička má na svou kategorii nadprůměrně silný motor, jsme zjistili hned po prvních kilometrech, kdy jsme pohodlně předjížděli na dálnici i ve vyšších rychlostech, otázkou zůstávalo, kolik nás taková dynamická jízda vlastně bude stát. 

U testování spotřeby je u hybridů důležité nejenom si vybrat správnou trasu, kde kombinujete jak svižnou jízdu (například po dálnici), tak průjezd okrskami omezenou rychlostí nebo popojíždění ve městě, zásadní je také zjistit, jak moc chybí spalovacímu motoru, když ztratí podporu elektromotoru, tedy když vyjezdíte kapacitu baterie.

Jestliže jsme tedy na uvedený úsek (cca 50 km) vyrazili s plně nabitou baterií (a v hybridním režimu), tak se spotřeba benzinu pohybovala kolem 2,5 litru na 100 kilometrů, což vypadá skutečně lákavě. Překvapilo nás, že spotřeba až tak zásadně nestoupla ani po čerstvém vybití baterií, kdy vám sice palubní displej již hlásá prakticky stav "0", ale zároveň jedete stále v hybridním režimu.

To znamená, že z celkové kapacity akumulátoru (cca 11,8 kWh) je elektromotor schopen využít pouze cca 9 KWh, takže i při nule stále spalovacímu motoru elektromotor částečně "pomáhá". Díky tomu i v této situaci jedete po nějakém čase za velmi solidních cca 5,5 litru/100 km, zejména vzhledem k velikosti vozu a ke způsobu jízdy, kdy jsme na dynamičnosti příliš neubírali.

Pokud jedete již déle na zcela vybitou baterii, např. po dálnici několik hodin rychlostí kolem 130 km/h, tak se dostanete na spotřebu kolem 7-8 litrů, což je ovšem na vůz střední třídy stále velmi příjemná hodnota.

Vyplatí se tedy i před delším výletem plně nabít baterii, přestože při plně elektrickém režimu dojedete tak cca 35-40 kilometrů. Ideální je ihned na začátku jízdy nastavit režim hybridního provozu, protože tak dosáhnete té nejnižší celkové spotřeby i při trasách delších než 100 kilometrů. Během celého testu jsme jezdili výhradně v režimu "Eko".

Výběr režimu provozu najdete v menu na velkém 10palcovém dotykovém displeji, sledovat můžete i okamžitou spotřebu, jak spalovacího motoru, tak elektromotoru. Můžete si také naplánovat čas začátku dobíjení elektromotoru a na jedné z obrazovek můžete i průběžně za jízdy sledovat aktuální tok energie, tedy zda právě elektromotorem zvyšujete dynamiku jízdy, nebo zda např. při brždění naopak dobíjíte baterii.

Při testu spotřeby jsme nemohli nevyzkoušet i to, za jak dlouho zabudovaný akumulátor nabijete. Pokud využijete doma v garáži vaši elektrickou síť přes běžnou zásuvku, tak se baterie na 100 % z nuly nabije za cca 7,5 hodiny, u výkonných nabíječek např. v obchodních centrech i za pouhou hodinu a půl, což už je sympatický výsledek. Jak jsem již zmínili, baterie se samozřejmě automaticky nabíjí i za jízdy při brždění (tzv. rekuperace).

Je samozřejmé, že při plně elektrickém režimu pětsetosmička nedosáhne na svou maximálku (225 km/h), ovšem i elektromotor samostatně dostane docela svižně vůz na státem povolených 130 km/h, takže nedostatku výkonu se nemusíte bát v jakémkoliv režimu.

Peugeot 508 má totiž kromě výborně seřízeného hybridního ústrojí i velmi dobrou aerodynamiku, ve výsledku to znamená, že vůz jezdí velmi efektivně a svému majiteli se jeho sportovní duch na silnici vůbec neprodraží. 

Další informace o modelu Peugeot 508.

Nenechte si ujít
Reklama
Program Záruka Elektromobilita

Dnes začala Národní rozvojová banka přijímat žádosti o zaručení úvěru na elektromobily

Autor: Martin Pokorný

18. března 2024

Plynárenství v ČR

S plynovými kotli se podle odborníků počítá i po roce 2029

Autor: Marek Kuřina

15. března 2024

Dekarbonizační cíle EU

Energetici v Evropě vloni nainstalovali rekordní množství větrných elektráren

Autor: Marek Kuřina

14. března 2024

Spotřeba elektřiny v ČR

Češi loni pokračovali v šetření elektřinou, spotřeba se snížila o 4,1 %

Autor: Martin Pokorný

12. března 2024

Další články