Elektřina

Novela energetického zákona ukotvuje akumulaci elektřiny, tedy zejména ukládání jejích přebytků

AUTOR: Marek Kuřina

Elektromobilita

Dnes začala Národní rozvojová banka přijímat žádosti o zaručení úvěru na elektromobily

AUTOR: Martin Pokorný

Elektřina

ČEZ v roce 2023 vydělal 29,6 mld. Kč, z toho 74 % v rámci bezemisních činností

AUTOR: Martin Pokorný

Elektromobilita
elektromobily

Podle průzkumu si Češi elektroauta nekupují, spíše jen půjčují

Jaký mají Češi vztah k novým elektrickým autům a dalším technologickým novinkám v automobilovém průmyslu? Podle průzkumu využívá elektromobil jen 11 % řidičů, vlastníkem je přitom jen každý stý. Tato auta lákají především mladé lidi ve věku do 26 let a muže.
 
FOTO: Pixabay

autor

Martin Pokorný

05. března 2022

Reklama
Reklama

Nejčastěji si ho Češi pořizují pro soukromé účely. V porovnání s jinými evropskými státy Češi dle průzkumu Schneider Electric elektroautům příliš nefandí. Alespoň zatím.

„Hlavní bariérou pro pořízení elektroauta je stále ještě cena. Zatímco v západní Evropě vlády poskytují na elektroauta dotace, u nás musí zájemce sáhnout jen do vlastní kapsy,“ uvádí Leoš Kabát, specialista na elektromobilitu společnosti Schneider Electric. Přesto se jejich počet zvyšuje, například za rok 2020 se prodalo podle statistik meziročně o 330 % více aut s čistě elektrickým pohonem (celkem 3 262 vozů).

Ke konci černa 2021 bylo v ČR registrováno 8 500 elektromobilů a tento pohon tak měl každý tisící vůz. Jen pro zajímavost, v celé EU bylo za stejnou dobu registrováno přes 356 tisíc nových osobních elektromobilů.

Elektroauto podle aktuálního průzkumu Schneider Electric využívá 11 % Čechů, ale jen 1 % ho vlastní. Ostatní si ho půjčují, popřípadě jezdí firemním. „Elektroauta využívají podle našich dat výrazně častěji mladí lidé ve věku do 26 let a muži. Obě tyto skupiny mají k technologiím blíže než zbytek populace,“ upřesňuje Leoš Kabát. Jeho slova potvrzují i důvody, kvůli kterým elektroauty jezdíme.

Tím hlavním, v 51 %, je právě záliba v nových technologiích. „V tomto se od západní Evropy významně lišíme. Tam je totiž klíčovým důvodem pro jízdu elektroautem ekologie,“ vysvětluje Leoš Kabát. Tu Češi umístili až na třetí příčku.

Nejčastěji pro soukromé účely. Pouze soukromě s ním jezdí 41 % jeho majitelů. Výhradně k práci ho pak používá 35 % a zbylých 24 % ho využívá bez ohledu na účel. „Vidíme nárůst zájmu o elektroauta hlavně mezi firmami, které na ně přecházejí ve velkém. Limitem, a to samozřejmě nejen pro ně, je ovšem nízká dojezdová vzdálenost těchto vozů a s tím spojený problém s dobíjením.

V České republice je totiž zatím zcela nedostatečná infrastruktura. Prvním krokem k jejímu vylepšení je novela stavební vyhlášky, podle které musejí mít od října 2021 nové bytové domy povinně nabíjecí rozvody. S tím pak jde ruku v ruce i předpokládaný zvýšený prodej elektronabíječek, kterých jsme v roce 2021 nainstalovali stovky kusů. Drtivou většinu z nich právě pro firemní vozovou flotilu,“ komentuje Leoš Kabát. 

Aktuálně se situace začíná měnit také na rezidenčním trhu, kde koncem minulého roku stát rozšířil podporu v rámci programu Nová zelená úsporám o nabíjecí stanice pro rodinné a bytové domy. To by mělo přispět k rozvoji elektromobility.

Zdroj: Schneider Electric, Centrum dopravního výzkumu

Nenechte si ujít
Reklama
Program Záruka Elektromobilita

Dnes začala Národní rozvojová banka přijímat žádosti o zaručení úvěru na elektromobily

Autor: Martin Pokorný

18. března 2024

Plynárenství v ČR

S plynovými kotli se podle odborníků počítá i po roce 2029

Autor: Marek Kuřina

15. března 2024

Dekarbonizační cíle EU

Energetici v Evropě vloni nainstalovali rekordní množství větrných elektráren

Autor: Marek Kuřina

14. března 2024

Spotřeba elektřiny v ČR

Češi loni pokračovali v šetření elektřinou, spotřeba se snížila o 4,1 %

Autor: Martin Pokorný

12. března 2024

Další články