Plyn

Česká republika se musí začít razantně chystat na nástup vodíkové ekonomiky, jinak hrozí pokuty

AUTOR: Marek Kuřina

Elektromobilita
Dotace na elektromobil

Firmy v Česku dostanou dotace na elektromobily, automobilky posilují nabídku

Od prosince 2023 mohou firmy žádat o dotace na elektromobily. To je rozhodně dobrá zpráva pro český business, ale také pro životní prostředí a obyvatele oblastí, kde tyto vozy budou jezdit. Je to ale také dobrá zpráva pro výrobce aut, zejména pak pro francouzskou automobilku Peugeot, která má už dnes nejširší elektrickou řadu ze všech evropských mainstreamových značek.
 
FOTO: Peugeot

autor

Marie Slováková

03. prosince 2023

Reklama
Reklama

Do roku 2025 se pak má stát lídrem na evropském trhu s elektromobily. Ve svém portfoliu má aktuálně 9 osobních a 3 užitkové vozy. Jedním z nich je i E-Traveller, který právě prošel faceliftem a který je jak dělaný pro firmy podnikající v osobní přepravě.

Dotační program, který ministerstvo průmyslu a obchodu v prosinci vyhlásí, počítá s rozdělením 1,65 miliardy korun. O peníze určené na nákup bezemisního vozidla se mohou přihlásit firmy jakékoli velikosti: malé, střední i velké. Podmínkou je, aby byly plátci DPH. Z hlediska oboru podnikání je tu jen pár omezení a limit je nastaven i pro pořizovací cenu vozu. Ta totiž nesmí přesáhnout milion a půl. Pod tuto cenovou hranici se ovšem vejde spousta elektromobilů, včetně těch největších, jako je Peugeot e-Traveller. Ten je navíc po modernizaci vylepšený po všech stránkách, s rozšířenou výbavou, a hlavně s lepším dojezdem. 

Peugeot E-Traveller se může stát nepostradatelným pomocníkem firemních klientů podnikajících v přepravě osob. Tento vůz se skvěle uplatní například v cestovním ruchu. Skvěle poslouží třeba letištím, sportovištím, taxikářům, hotelům… Ne náhodou byl prvním českým zákazníkem elektrické verze modelu Traveller právě horský hotel ve Špindlerově Mlýně. Vůz je zde už od roku 2020 používán hlavně na kyvadlovou dopravu lyžařů z hotelu na sjezdovku. Nicméně jedná se o zákazníka víceméně ojedinělého. E-Traveller se totiž v Česku prodává jen minimálně. Možná ale právě nově schválené dotace tento stav změní. A bezpochyby pomůže i zmíněný velmi povedený facelift. 

Nejsilnějšími stránkami modelu E-Traveller jsou všestrannost a přizpůsobivost nejrůznějším potřebám. Je k dispozici ve dvou délkách. Standard je 498 cm, prodloužená verze pak měří úctyhodných 533 cm. Výšku se naopak podařilo udržet v patřičných mezích. Se 190 centimetry tak E-Traveller bez problému vjede do všech krytých parkovišť pro osobní vozy. Pro přepravu osob je samozřejmě klíčový počet sedadel. Těch může být až devět. Přitom se nezapomnělo na prostor pro zavazadla pasažérů. Při plném obsazení devíti osobami je do kufru možné naložit až 1500 litrů nákladu. Pětimístná verze pobere 3000 litrů. A jedou-li v autě jen dvě nebo tři osoby, mají k dispozici zavazadlový prostor o objemu skoro pět tisíc litrů!

Jak udělat z jízdy zážitek, na který vaši hosté nezapomenou? To zajistí provedení VIP s uspořádáním sedadel ve stylu obývacího pokoje, se čtyřmi nezávislými sedadly proti sobě a s nadstandardní výbavou. Ta zahrnuje například třízónovou klimatizaci nebo střešní okno s protisluneční clonou. Chtějí-li cestující využít jízdu k relaxaci, přijdou jim vhod posuvná a vyjímatelná sedadla, výklopné stolky ve druhé řadě či zabudované roletky. Praktickým pomocníkem pro jízdu v náročném terénu je pak systém Advanced Grip Control s voličem jízdních režimů (sníh, bláto či písek). Funkce Hill Assist Descent Control pak zajistí bezpečný sjezd po zasněžených cestách. Kromě luxusních verzí jsou však v nabídce i skromnější a samozřejmě cenově dostupnější varianty. Pro každodenní přepravu až devíti lidí jsou optimální.

Pasažéři si díky bohaté výbavě vozu užívají komfort, ale ani řidič nezůstal ochuzen. Díky nové palubní desce má k dispozici vysoce moderní a ergonomické prostředí s dokonalou konektivitou. Vysoký uživatelský komfort poskytuje i vyhřívaný volant, digitální přístrojová deska či velký centrální dotykový displej s vysokým rozlišením. Na něm se zobrazují například data 3D online navigace. Tento šikovný pomocník dokáže výrazně usnadnit každodenní život. Hledá nejlepší trasu vzhledem k aktuálnímu provozu, monitoruje dobíječky i volná parkovací místa, předpovídá počasí či varuje před radary a nebezpečnými úseky. Aktualizace navigačního systému navíc probíhá „over the air“ tedy na dálku. Pro dokonalý komfort lze pro aktivaci funkcí využít hlasového asistenta.

Peugeot E-Traveller je poháněn účinným elektrickým motorem s maximálním výkonem 100 kW a maximálním točivým momentem 260 Nm, který zaručuje optimální výkon od rozjezdu až do nejvyšší rychlosti 130 km/h. Baterii můžete zvolit buď větší o kapacitě 75 kWh pro dojezd až 350 kilometrů, nebo si můžete vystačit s menší baterií o kapacitě 50 kWh a dojezdem 224 kilometrů. Cenový rozdíl je přitom přibližně 150 tisíc korun. Kromě nižší ceny má menší baterie i nepatrnou výhodu v rychlejším dobití. V rychlodobíječce se dostane z 5 na 80 % za 38 minut, větší pak za 45 minut. Pomocí wallboxu dobijete vůz za necelých pět hodin, větší baterie pak potřebuje 7 a půl hodiny. Nicméně, netlačí-li vás čas, můžete vůz E-Traveller připojit do sítě i normální zásuvkou. 

Na nákup modelu Peugeot E-Traveller si klienti budou muset připravit minimálně milion korun. Dotace se pak pohybují dle kategorie vozů od 200 po 300 tisíc korun, což už rozhodně stojí za zvážení. 

Zdroj Peugeot

Nenechte si ujít
Reklama
Program Nová zelená úsporám Light

Příjem žádostí o dotace pro domácnosti s nižšími příjmy je opět otevřen

Autor: Martin Pokorný

23. ledna 2024

České plynárenství

Energetický zákon otevřel cestu pro vodík v distribuci

Autor: Marek Kuřina

16. ledna 2024

Přeplatky z vyúčtování za energie

Dluh na přeplatcích si mohou dle ERÚ spotřebitelé od svých dodavatelů „odebírat“ ze záloh

Autor: Marek Kuřina

04. ledna 2024

Další články