Plyn

Česko posiluje energetickou bezpečnost získáním kapacity v německém terminálu Stade

AUTOR: Marek Kuřina

Elektromobilita
Elektromobily Peugeot

Elektrické motory vehementně pronikají do světa nákladních dodávek, diesel to ale ještě nevzdává

U osobních vozů je dnes elektřina považována za standardní pohon. EL-kovými espézetkami se to na pražských silnicích doslova hemží. Mimo metropoli a středočeský kraj jsou však spíše vzácností. Ještě větší raritou je potkat elektrický náklaďák. Užitkové vozy totiž zatím zůstávají trochu stranou zájmu. Jenže pravděpodobně ne nadlouho.
 
FOTO: Peugeot

autor

Marie Slováková

31. října 2023

Reklama
Reklama

V západoevropských zemích totiž roste počet nízkoemisních zón. Firmy, které se živí rozvážkou, zásobováním či službami v sídle zákazníka, budou nuceny hledat nová řešení mobility. Naftové dodávky přestávají náročným ekologickým požadavkům měst vyhovovat. A je jen otázkou času, kdy tento trend dorazí i do Česka.

Kromě zón s omezeným vjezdem nahrávají elektrickým dodávkám do karet i nižší provozní náklady, různé daňové úlevy a vysoký komfort jízdy. Mnohé firmy mají také různá řešení, díky kterým je pro ně elektřina cenově dostupnější, jako fotovoltaické články či tepelná čerpadla. A zajímavý je i fakt, že většina firemních vozů najede průměrně méně než 200 kilometrů za den. Pro firemní klienty se tak elektřina stává jasnou volbou. Někteří výrobci aut už jsou na tento trend připravení a zavádějí elektrický pohon do kompletní modelové řady užitkových vozidel. Příkladem je francouzský Peugeot. Ten se ale nespokojil jen s elektřinou, některé jeho vozy totiž umí využívat k pohonu i vodík. Navíc se automobilka Peugeot zavázala o své B2B klienty postarat až po dobu osmi let, kdy mohou využívat servisní služby na údržbu a servis vozů.

Na trhu lehkých užitkových vozů je Peugeot odjakživa významným hráčem. Nyní hodlá tuto silnou pozici posílit kompletní obnovou své užitkové modelové řady – Partner, Expert, Boxer. Všechny tyto vozy mohou být poháněny elektřinou, nicméně benzín a diesel zůstávají stále v nabídce. Novým hráčem je pak vodík. Vodíkové palivové články už dnes využívá k pohonu model Peugeot Expert Hydrogen, od příštího roku to bude umět i Boxer. V České republice zatím vodíkové vozy nepořídíte, nicméně do budoucna je s nimi třeba počítat.

Velký potenciál pro elektrický pohon je v segmentu kompaktních dodávek. Malé užitkové vozy poháněné elektřinou by se měly dostat do roku 2025 z hlediska podílu v segmentu až na třetinu. Významným hráčem je zde E-Partner. Jeho dojezd dosahuje až 330 km. Výhodou je uložení baterií pod podlahou, které tak zachovává objem nákladového prostoru. Užitný objem dosahuje až 4,4 m3, užitečné zatížení 780 kg a tažná hmotnost 750 kg, což jsou v daném segmentu nejlepší hodnoty. Peugeot Partner je však i po modernizaci dostupný i s jedním benzínovým a dvěma dieselovými motory. Facelift značně vylepšil design a výbavu vozu. Také interiér prošel proměnou. Kabina je opatřena novou přístrojovou deskou, která nabízí vynikající ergonomii a kvalitu zpracování. Peugeot i-Cockpit® je v horní střední části vybaven zcela novým 10palcovým dotykovým displejem s vysokým rozlišením.

V kategorii užitkových vozů jsou velmi populární dodávky střední velikosti, například Peugeot Expert. Ten je vhodným pracovním nástrojem se všemi užitnými vlastnostmi, jaké se od něj očekávají, včetně užitného objemu až 6,6 m3, užitečného zatížení 1 263 kg a tažné kapacity 1 000 kg. Stále se s ním ale dá zacházet jako s osobákem. Se stopovým průměrem 12,4 m je snadno ovladatelný a v hustém městském provozu je neuvěřitelně flexibilní. S výškou nepřesahující 190 cm zase může bez omezení vjet do jakéhokoli parkoviště pro osobní vozy. Z hlediska elektromobility je na tom velmi dobře. Baterie o kapacitě 75 KWh mu zajistí dojezd až 350 kilometrů. Pro optimalizaci dojezdu je E-Expert vybaven systémem rekuperačního brzdění, který lze pomocí ovladačů za volantem aktivovat ve třech různých úrovních. Nabídka dieselových motorů zahrnuje tři výkonové verze – 120, 145 a 180 koní. Převodovku můžete volit manuální nebo osmistupňovou automatickou.

Největší dodávka Boxer uveze až 17 krychlových metrů, z hlediska užitečné hmotnosti to představuje jednu a půl tuny. Kromě toho se tento vůz dá upravit na spoustu specifických přestaveb. Variant různých tvarů, nástaveb, vestaveb apod. je nespočet. Dieselový pohon je pro tento model ideální. Základem motorové nabídky je dieselový BlueHDi 2.2 se 3 různými výkony 120 k, 140 k a 180 k, v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou. Motory 140 k a 180 k lze kombinovat se zcela novou osmistupňovou automatickou převodovkou. Ovšem nová elektrická verze se vehementně hlásí ke slovu. Její elektromotor totiž dosahuje výkonu 200 kW/270 k a výrazně se zvýšil i točivý moment na 400 Nm. Baterie nového modelu E-Boxer má kapacitu 110 kWh, což zajišťuje pozoruhodný dojezd až 420 km. Maximální rychlost je 130 km/h. 

Zdroj: Peugeot

Nenechte si ujít
Reklama
Výsledky hospodaření společnosti ČEZ

ČEZ za tři čtvrtletí vydělal 29,8 mld. Kč, meziročně o 43 % méně

Autor: Marek Kuřina

16. listopadu 2023

Elektroenergetika

Nárůst regulovaných cen za přepravu a distribuci plynu zdraží v Česku teplo

Autor: Marek Kuřina

03. listopadu 2023

Jaderná energetika

Jaderný průmysl v Česku: Cestovní mapa rozvoje malých a středních reaktorů

Autor: Martin Pokorný

01. listopadu 2023

Teplárenství

Podle odborníků hodila česká vláda zákazníky tepláren přes palubu

Autor: Marek Kuřina

18. října 2023

Další články