Každá automobilka tak používala pro různé segmenty různé podvozky. Pak ale konstruktéři objevili modulární platformu. Ta má tu výhodu, že se dá natahovat do délky, a pokryje tak více kategorií vozů. Navíc je natolik flexibilní, že si poradí i s různými typy pohonů a současně dokáže snížit i hmotnost vozu (a s tím spojené emise, což je v dnešní době priorita číslo 1). V konečném důsledku ale modulární platformy významným způsobem snižují výrobní náklady stejně jako výdaje na výzkum a vývoj, proto se nelze divit, že se trend univerzálních platforem rychle rozvíjí.
Univerzálnost zašla až tak daleko, že jediná platforma dokáže uspokojit potřeby hned několika značek, desítek modelů a milionů vozů. To je případ platformy STLA Medium, která patří jednomu z největších automobilových koncernů na světě, skupině Stellantis. STLA Medium byla zkoncipována tak, aby ji mohla využít široká škála vozidel s různými konfiguracemi pohonných jednotek v segmentech C a D, které představují podstatnou nabídku automobilů. V roce 2022 šlo o 35 milionů prodaných vozů, tedy téměř polovinu ze 78,5 milionu vozidel prodaných v roce 2022 po celém světě. Značky skupiny Stellantis nabízejí v současné době v těchto segmentech 26 modelů na různých platformách. Na platformě STLA Medium by se mohlo vyrábět až dva miliony vozů ročně, a to v několika výrobních závodech po celém světě, přičemž v Evropě se spustí výroba už v letošním roce.
Největším trumfem nové platformy je její flexibilita. Je ideální pro hatchbacky, crossovery a SUV, přizpůsobí se různým rozměrům vozu, zvládne i nadstandardní světlou výšku a poradí si i s koly těch největších rozměrů. Je určená pro elektrické vozy. Těm dokáže zajistit dojezd až 700 kilometrů, přičemž u současných vozů se dojezd většinou pohybuje pouze na poloviční hodnotě.
Úplně prvním modelem, který novou platformu STLA Medium dostane, bude nový Peugeot E-3008. Proč právě tento model dostal prioritu před ostatními 25 plánovanými modely skupiny Stellantis? Pravděpodobně proto, že k tomuto typu vozidla nová platforma vyloženě sedí. Peugeot 3008 je také jedním z nejúspěšnějších peugeotů všech dob, nositelem ceny Evropské auto roku, průkopníkem plug-in hybridního pohonu Hybrid4 a po dlouhou dobu i nejvýkonnějším vozem, který kdy značka vyrobila. Zcela nová generace vozu, která má být opravdu revoluční, bude uvedena na český trh na začátku příštího roku. Odhalení se uskuteční 12. září 2023. Není pochyb o tom, že nová platforma dodá tomuto SUV ještě více atraktivity a praktičnosti. S dojezdem až 700 kilometrů uspokojí veškeré potřeby motoristů, s pohonem všech kol pak nadchne i ty nejnáročnější řidiče.
Automobiloví inženýři se ovšem při vývoji nové platformy nespokojili jen s dosažením vyššího dojezdu. Zaměřili se také na tepelný komfort, což bývá úskalím elektromobilů, a dále pak na jízdní vlastnosti a stabilitu vozu. Klíčem k dosažení optimálních parametrů bylo co nejefektivnější umístění akumulátoru s vysokou hustotou energie. Tím se dá maximalizovat prostor uvnitř vozidla. Díky nízkému těžišti se také se zlepšily jízdní vlastnosti. Dále se dokonale propracoval systém vytápění a chlazení kabiny, řízení, brzdový asistent a pohon s cílem minimalizovat spotřebu energie. Toto úsilí spolu s použitím lehkých a tuhých materiálů umožnilo optimalizovat dojezd vozu a zajistit příkladnou ovladatelnost a jízdní stabilitu.
Jak už název STLA Medium napovídá, Stellantis se nespokojí jen s jedinou platformou, i když je maximálně univerzální. Koncern má totiž v zásobě ještě STLA Small a STLA Large. Další miliony vozů skupiny Stellantis tak dostanou vynikající předpoklady pro mimořádný dojezd.
Zdroj: Peugeot