Elektřina

Temelín přechází na delší palivový cyklus

AUTOR: Tereza Komárková

Elektromobilita
Elektrická platforma

Nejuniverzálnější elektrická platforma obslouží několik značek a miliony vozů, přitom zajistí elektromobilům dojezd až 700 kilometrů

Platforma neboli podvozek je základní částí jakéhokoli vozidla. Na tuto plošinu se pak skládá karoserie, motor a veškeré další součásti auta. Platforma přesně určuje rozměry vozidla, rozložení náprav, umístění elektronických a asistenčních systémů apod. V minulosti sloužily malé platformy mini vozům, větší pak kombíkům, velké byly určeny pro empévéčka a největší pro užitkové dodávky.
 
FOTO: Peugeot

autor

Marie Slováková

24. července 2023

Reklama
Reklama

Každá automobilka tak používala pro různé segmenty různé podvozky. Pak ale konstruktéři objevili modulární platformu. Ta má tu výhodu, že se dá natahovat do délky, a pokryje tak více kategorií vozů. Navíc je natolik flexibilní, že si poradí i s různými typy pohonů a současně dokáže snížit i hmotnost vozu (a s tím spojené emise, což je v dnešní době priorita číslo 1). V konečném důsledku ale modulární platformy významným způsobem snižují výrobní náklady stejně jako výdaje na výzkum a vývoj, proto se nelze divit, že se trend univerzálních platforem rychle rozvíjí. 

Univerzálnost zašla až tak daleko, že jediná platforma dokáže uspokojit potřeby hned několika značek, desítek modelů a milionů vozů. To je případ platformy STLA Medium, která patří jednomu z největších automobilových koncernů na světě, skupině Stellantis. STLA Medium byla zkoncipována tak, aby ji mohla využít široká škála vozidel s různými konfiguracemi pohonných jednotek v segmentech C a D, které představují podstatnou nabídku automobilů. V roce 2022 šlo o 35 milionů prodaných vozů, tedy téměř polovinu ze 78,5 milionu vozidel prodaných v roce 2022 po celém světě. Značky skupiny Stellantis nabízejí v současné době v těchto segmentech 26 modelů na různých platformách. Na platformě STLA Medium by se mohlo vyrábět až dva miliony vozů ročně, a to v několika výrobních závodech po celém světě, přičemž v Evropě se spustí výroba už v letošním roce. 

Největším trumfem nové platformy je její flexibilita. Je ideální pro hatchbacky, crossovery a SUV, přizpůsobí se různým rozměrům vozu, zvládne i nadstandardní světlou výšku a poradí si i s koly těch největších rozměrů. Je určená pro elektrické vozy. Těm dokáže zajistit dojezd až 700 kilometrů, přičemž u současných vozů se dojezd většinou pohybuje pouze na poloviční hodnotě. 

Úplně prvním modelem, který novou platformu STLA Medium dostane, bude nový Peugeot E-3008. Proč právě tento model dostal prioritu před ostatními 25 plánovanými modely skupiny Stellantis? Pravděpodobně proto, že k tomuto typu vozidla nová platforma vyloženě sedí. Peugeot 3008 je také jedním z nejúspěšnějších peugeotů všech dob, nositelem ceny Evropské auto roku, průkopníkem plug-in hybridního pohonu Hybrid4 a po dlouhou dobu i nejvýkonnějším vozem, který kdy značka vyrobila. Zcela nová generace vozu, která má být opravdu revoluční, bude uvedena na český trh na začátku příštího roku. Odhalení se uskuteční 12. září 2023. Není pochyb o tom, že nová platforma dodá tomuto SUV ještě více atraktivity a praktičnosti. S dojezdem až 700 kilometrů uspokojí veškeré potřeby motoristů, s pohonem všech kol pak nadchne i ty nejnáročnější řidiče.

Automobiloví inženýři se ovšem při vývoji nové platformy nespokojili jen s dosažením vyššího dojezdu. Zaměřili se také na tepelný komfort, což bývá úskalím elektromobilů, a dále pak na jízdní vlastnosti a stabilitu vozu. Klíčem k dosažení optimálních parametrů bylo co nejefektivnější umístění akumulátoru s vysokou hustotou energie. Tím se dá maximalizovat prostor uvnitř vozidla. Díky nízkému těžišti se také se zlepšily jízdní vlastnosti. Dále se dokonale propracoval systém vytápění a chlazení kabiny, řízení, brzdový asistent a pohon s cílem minimalizovat spotřebu energie. Toto úsilí spolu s použitím lehkých a tuhých materiálů umožnilo optimalizovat dojezd vozu a zajistit příkladnou ovladatelnost a jízdní stabilitu. 

Jak už název STLA Medium napovídá, Stellantis se nespokojí jen s jedinou platformou, i když je maximálně univerzální. Koncern má totiž v zásobě ještě STLA Small a STLA Large. Další miliony vozů skupiny Stellantis tak dostanou vynikající předpoklady pro mimořádný dojezd.

Zdroj: Peugeot

Nenechte si ujít
Reklama
Novinky temelínské elektrárny

Temelín přechází na delší palivový cyklus

Autor: Tereza Komárková

21. září 2023

Peugeot e-208 facelift

Nejprodávanější malý elektromobil v Evropě je po faceliftu, ujede až 400 km

Autor: Marie Slováková

23. srpna 2023

Ceny energií v ČR

ČEZ vydělal v roce 2022 rekordních 80 miliard korun

Autor: Martin Pokorný

22. srpna 2023

Austrálie se snaží dosáhnout 0 emisí

Austrálie by se dále neměla podílet na rozvoji jaderné energetiky. Je příliš drahá a pomalá, tvrdí australská studie

Autor: Tereza Komárková

16. července 2023

Novela zákona o ochraně ovzduší

Lidé mohou topit v kotlích na uhlí i po začátku roku 2025

Autor: Marek Kuřina

15. července 2023

Fakta a mýty

Elektromobily jsou přece bezúdržbové, žádné oleje nepotřebují. Anebo ne?

Autor: Vítek Koldinský

28. června 2023

Boj s energetickou chudobou

Podmínky programu Nová zelená úsporám budou od září ještě výhodnější

Autor: Martin Pokorný

27. června 2023

Další články