Elektřina

Temelín přechází na delší palivový cyklus

AUTOR: Tereza Komárková

Elektromobilita
Elektromobily nemají na růžích ustláno

O špatnou pověst elektromobilů se přičinili i jejich předci, moderní auta ujedou stovky kilometrů 

Elektromobily nemají v Česku zrovna na růžích ustláno. Mnozí řidiči je nijak nadšeně nevítají, a přitom často o nich moc nevědí. Svědčí o tom i výsledky nedávné studie, podle kterých 72 % motoristů nikdy vůz s elektrickým pohonem neřídilo. Naopak mnozí z těch, kteří to zkusili, propadli jeho kouzlu. Jízda elektrickým vozem je bez hluku, vibrací, nutnosti řadit a samozřejmě bez emisí CO2. Jak se žije například s nejprodávanějším malým elektromobilem na evropském trhu, Peugeotem e-208? 
 
FOTO: Peugeot

autor

Vítek Koldinský

20. června 2023

Reklama
Reklama

Kromě ekologické účinnosti elektromobilů přináší jejich vlastnictví i řadu výhod. V některých evropských městech je vstupenkou do historických center, kde mají vozy s klasickým spalovacím motorem zakázaný vjezd. Podobná omezení platí i pro různé nízkoemisní zóny v horských oblastech. V Česku jsou majitelé bezemisních vozů odměněni například parkováním zdarma na modrých zónách v Praze či osvobozením od dálničních poplatků. Firmy se vyhnou placení silniční daně a mohou si přijít i na slušné dotace. Nespornou výhodou jsou samozřejmě i nízké náklady na údržbu vozu. Také pohon vás vyjde levněji, a to i přes současné vysoké ceny energií. 

Nízký dojezd, to je argument, pro který jsou elektromobily často zatracovány. Za jejich špatnou pověst mohou částečně i jejich předchůdci. Například Peugeot iOn uvedený na trh před více než desetiletím zvládal na jedno nabití asi 150 kilometrů, v zimě se pak dojezd scvrkl skoro na polovinu. Dnešní vozy se ale mohou pochlubit mnohem lepšími charakteristikami. Zmíněný Peugeot e-208 ujede na jedno nabití přes 350 kilometrů. Dobíjet přitom můžete pomocí standardní zásuvky, wallboxu nebo veřejné rychlodobíjecí stanice. S normální zásuvkou naplníte 80 % baterie za 25 hodin. Pořídíte-li si však elektromobil, určitě zainvestujte do vhodnějšího způsobu dobíjení. Absolutním minimem je zesílená zásuvka. Ta dobije váš vůz za 12 hodin. Optimální je nainstalovat si doma wallbox. S tímto zařízením vám na dosažení plné baterii budou stačit pouhé čtyři hodiny. Rychlodobíjecí stanice je vhodné používat spíše příležitostně. S nimi je totiž dobíjení většinou nejdražší, a navíc jejich časté používání baterii moc nesvědčí. Na druhou stranu jsou velmi rychlé. Po slabé půlhodince rychlodobíjení získá vaše auto „šťávu“ na víc než 250 kilometrů.

Dobrou zprávou je, že dojezd budoucích elektromobilů ještě poroste. Už ve druhé polovině letošního roku má na trh dorazit vylepšený Peugeot e-208, který ujede až 400 kilometrů. Dostane nové hnací ústrojí, novou baterii a optimalizované tepelné čerpadlo. To využívá čidlo vlhkosti umístěné v horní části čelního skla a díky němu maximalizuje energetickou účinnost vytápění a klimatizace. Přesněji tak může řídit recirkulaci vzduchu v kabině, zajistit cestujícím ideální tepelný komfort a zároveň zachovat dostatečné množství energie v baterii pro pohon vozu. 400 kilometrů už je pěkná porce, ovšem v příštím roce Peugeot posune hranici ještě o pořádný kus dál. Chystá se uvést SUV fastback 3008 s dojezdem přes 700 kilometrů.

Pořídíte-li si vůz značky Peugeot s elektrickým motorem, ať už stoprocentní elektromobil nebo plug-in hybrid, máte nárok bezplatně užívat šikovnou aplikaci MyPeugeot a s ní spojenou funkci e-Remote Control. Tato technologická vychytávka vám výrazně usnadní každodenní používání vozu. Pomocí ní můžete prostřednictvím vašeho mobilního telefonu na dálku zapínat či vypínat dobíjení a kontrolovat stav baterie. V případě, že se dobíjení z nějakého důvodu přeruší, telefon vás upozorní. Nehrozí tak, že vás před odjezdem nepříjemně překvapí poloprázdná baterie. Velmi praktická je také možnost naprogramovat si před cestou vyhřívání či vychlazení kabiny. Elektřinu potřebnou k dosažení optimální teploty ve voze tak načerpáte ze sítě a odjíždíte s plnou baterií. 

Zdroj: Peugeot.

Nenechte si ujít
Reklama
Novinky temelínské elektrárny

Temelín přechází na delší palivový cyklus

Autor: Tereza Komárková

21. září 2023

Peugeot e-208 facelift

Nejprodávanější malý elektromobil v Evropě je po faceliftu, ujede až 400 km

Autor: Marie Slováková

23. srpna 2023

Ceny energií v ČR

ČEZ vydělal v roce 2022 rekordních 80 miliard korun

Autor: Martin Pokorný

22. srpna 2023

Austrálie se snaží dosáhnout 0 emisí

Austrálie by se dále neměla podílet na rozvoji jaderné energetiky. Je příliš drahá a pomalá, tvrdí australská studie

Autor: Tereza Komárková

16. července 2023

Novela zákona o ochraně ovzduší

Lidé mohou topit v kotlích na uhlí i po začátku roku 2025

Autor: Marek Kuřina

15. července 2023

Fakta a mýty

Elektromobily jsou přece bezúdržbové, žádné oleje nepotřebují. Anebo ne?

Autor: Vítek Koldinský

28. června 2023

Další články