Energetická krize

Lidé mohou topit v kotlích na uhlí i po začátku roku 2025

AUTOR: Marek Kuřina

Elektromobilita
Elektromobily Peugeot

Od roku 2035 jen elektromobily. Co bude ale s miliony aut se spalovacím motorem?

„Naše značka v tom máme jasno,“ říká Linda Jackson, generální ředitelka značky Peugeot. „Už v letošním roce bude celá naše nabídka elektrifikovaná, tedy všechny naše modely budou mít alespoň jednu verzi s elektromotorem, od roku 2025 budeme mít v každé modelové řadě alespoň jeden stoprocentní elektromobil a od roku 2030 budeme v Evropě prodávat výhradně vozy poháněné čistě elektřinou. Tato strategie zajistí, že budeme i nadále reagovat na potřeby společnosti a nabízet mobilitu respektující hodnoty naší značky.“ 
 
FOTO: Peugeot

autor

Tereza Komárková

03. května 2023

Reklama
Reklama

Je zřejmé, že hlavní hodnotou značky Peugeot je snížení emisí CO2. Konkrétně je cílem značky snížit do roku 2030 potenciál globálního oteplování o 60 % celosvětově a o 70 % v Evropě. Do roku 2038 pak chce dosáhnout stavu „Carbon Net Zéro“, neboli nulových emisí. Ať ale počítáme, jak počítáme, těchto ekologických cílů Peugeot prostě nemůže při současném podílu elektromobilů dosáhnout, nebo spíš ne včas. Ve Francii už je sice dnes každé páté prodané auto značky Peugeot vybavené elektromotorem a v některých státech jsou na tom dokonce ještě líp, například v severských zemích, kde populace elektromobily velmi ochotně přijala za své, ale na druhou stranu je v Evropě stále řada zemí, kde elektromobilům pšenka zatím nekvete.

V Polsku či Maďarsku nedosáhnou bateriová auta ani pět procent prodejů. Co se týká Česka a Slovenska, přestože jsme rekordmani ve výrobě aut, nové automobilové technologie nás moc neoslovují. Elektromobil si koupí jen dvě procenta českých klientů, slovenských dokonce ještě méně. Jaká je tedy šance, že emise CO2 radikálně klesnou? Jak chce Peugeot dosáhnout takových hodnot snížení emisí, jaké hlásá? Řešením jsou syntetická paliva. Ta by mohla pohánět i několik milionů stávajících vozů a zajistit Peugeotu opravdu zásadní snížení CO2. Se syntetickými palivy tak cíle francouzské automobilky vypadají mnohem reálněji, než se na první pohled zdálo.

Skupina Stellantis, jejíž je Peugeot klíčovou značkou, nedávno oznámila, že dokončuje testování syntetických paliv u 28 rodin svých motorů. Cílem je urychlit potenciální snížení emisí uhlíku u 28 milionů vozů Stellantis se spalovacím motorem vyrobených v Evropě od roku 2014. Máte-li doma vozidlo Peugeot vyrobené po tomto roce, tedy konkrétně auto splňující emisní normu Euro6, je velmi pravděpodobné, že tomuto automobilu bude kromě benzínu chutnat i syntetické palivo eFuel. Co to vlastně je?

Jedná se o alternativní syntetické palivo vyráběné z CO2 zachyceného z atmosféry a z obnovitelné energie. Představuje řešení pro majitele vozů se spalovacím motorem, kterým nabízí cenově dostupnou možnost dekarbonizace, aniž by museli vyměnit vůz, modernizovat palivový systém motoru nebo čekat na instalaci nové sítě infrastruktury. Používání paliva eFuel ve 28 milionech vozidel ve vozovém parku Stellantis by mohlo v letech 2025–2050 potenciálně snížit emise CO2 v Evropě o 400 milionů tun.  

Tak úplně jednoduché to ovšem nebude. Syntetické palivo má kromě svých nesporných výhod i nevýhody. Tou první je vysoká cena. Jeho výroba v současné době vyjde podstatně dráž, než je tomu u klasického benzínu či nafty. Kromě toho, že je nákladnější výrobní proces, jsou nutné i nemalé investice do technologií. A kdo to s největší pravděpodobností zaplatí? Samozřejmě konečný spotřebitel. Druhou nevýhodou je nižší energetická účinnost syntetických paliv. V praxi to znamená, že řídíte-li auto poháněné „syntetikou“, máte pocit, že jaksi nejede. Nicméně, je třeba říct, že tato nová technologie je teprve v plenkách a neustále se vyvíjí. Už brzy se zřejmě dočkáme toho, že mouchy se vychytají a motoristé i životní prostředí syntetická paliva přivítají. 

Zdroj: Peugeot

Nenechte si ujít
Reklama
Novela zákona o ochraně ovzduší

Lidé mohou topit v kotlích na uhlí i po začátku roku 2025

Autor: Marek Kuřina

23. května 2023

Fotovoltaika v ČR

Přebytky energie z fotovoltaické elektrárny lze ukládat do baterií i do vody

Autor: Martin Pokorný

18. května 2023

Emisní předpis Euro 7 budí kontroverze

Nový emisní předpis zdraží dle odborníků přepravu zboží, jízdenky i výrobu automobilů

Autor: Marek Kuřina

10. května 2023

Solární energie v ČR

Solární elektrárny ČEZ letos uspořily již 17 tisíc tun uhlí

Autor: Marek Kuřina

04. května 2023

Stížnosti na chybné vyúčtování energií

V prvním čtvrtletí ERÚ řešil 4 tisíce podání, polovina se týkala plateb za energie

Autor: Marek Kuřina

28. dubna 2023

Dovoz plynu

Společné nákupy plynu v EU startují. Firmy mohou podávat nabídky

Autor: Martin Pokorný

26. dubna 2023

Obnovitelné zdroje energie v ČR

Česká republika notifikovala provozní podporu na vytápění z obnovitelných zdrojů energie

Autor: Marek Kuřina

25. dubna 2023

Další články