Energetická krize

Lidé mohou topit v kotlích na uhlí i po začátku roku 2025

AUTOR: Marek Kuřina

Elektromobilita
Automobily na vodík

Česko začíná jezdit na vodík, v Praze se otevřela první čerpací stanice

V Česku už jezdí prvních deset vozů Toyota Mirai na vodíkové palivové články a teď už mají také veřejně dostupné místo, kde mohou tankovat. V Praze na Barrandově se otevřela na konci března 2023 první čerpací stanice na vodík v Česku.
 
FOTO: Toyota

autor

Marek Kuřina

14. dubna 2023

Reklama
Reklama

Mirai druhé generace je nejprodávanějším sériovým vozem na vodík. Sedan o délce téměř pět metrů disponuje výkonem 182 koní, ujede dle webu výrobce na jedno natankování 650 km a doba doplnění vodíkových nádrží nepřekračuje pět minut. 

V Česku dosud sloužila především k propagačním a testovacím účelům. S otevřením první samoobslužné čerpací stanice v síti Orlen Benzina na Barrandově ale Toyota očekává oživení zájmu především firemních zákazníků.

Mirai v tuto chvíli využívá například Výzkumné energetické centrum (VEC) při Vysoké škole báňské v Ostravě nebo společnost Orlen. Ta jich má v současnosti v tuzemsku nejvíce.

„Toyota je průkopníkem vodíkových technologií ve světě. V Česku jsme se dosud potýkali zejména s problémem tankování vodíku, protože donedávna chyběla jakákoliv infrastruktura. To se teď konečně začíná měnit a věříme, že nyní rozvoj infrastruktury nabere obrátky. Vodíkový vůz může být zajímavá alternativa i pro fleetové zákazníky,“ říká generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.

První plně samoobslužná čerpací stanice na vodík

První plně samoobslužná čerpací stanice na vodík je přístupná široké veřejnosti v non-stop režimu a vhodná pro plnění osobních i nákladních aut a autobusů.

Další vodíková pumpa by měla vzniknout opět v síti čerpacích stanic Orlen Benzina v Litvínově. Do roku 2030 chce mít jen skupina Orlen Unipetrol ve své síti Orlen Benzina v Česku tři desítky stanic, celkem by jich mohlo být podle plánu ministerstva dopravy zhruba 80.

V Evropě bylo ke konci roku 2021 celkem 136 plnicích vodíkových stanic. Lídrem je Německo, následuje Francie a Nizozemsko. Podle dohody evropských ministrů dopravy by na hlavních tezích EU měly být vodíkové čerpací stanice každých maximálně 200 kilometrů.

Vedle osobních vozidel na palivové články se Toyota angažuje i ve vývoji nákladních aut, autobusů, ale i vlaků a lodí na vodíkový pohon. Vyvinula rovněž několik vozů, ve kterých testuje spalovací motory na vodík. Vozy se například zúčastnily několika závodů rallye.

Zdroj: Toyota

Nenechte si ujít
Reklama
Novela zákona o ochraně ovzduší

Lidé mohou topit v kotlích na uhlí i po začátku roku 2025

Autor: Marek Kuřina

23. května 2023

Fotovoltaika v ČR

Přebytky energie z fotovoltaické elektrárny lze ukládat do baterií i do vody

Autor: Martin Pokorný

18. května 2023

Emisní předpis Euro 7 budí kontroverze

Nový emisní předpis zdraží dle odborníků přepravu zboží, jízdenky i výrobu automobilů

Autor: Marek Kuřina

10. května 2023

Solární energie v ČR

Solární elektrárny ČEZ letos uspořily již 17 tisíc tun uhlí

Autor: Marek Kuřina

04. května 2023

Elektromobily Peugeot

Od roku 2035 jen elektromobily. Co bude ale s miliony aut se spalovacím motorem?

Autor: Tereza Komárková

03. května 2023

Stížnosti na chybné vyúčtování energií

V prvním čtvrtletí ERÚ řešil 4 tisíce podání, polovina se týkala plateb za energie

Autor: Marek Kuřina

28. dubna 2023

Dovoz plynu

Společné nákupy plynu v EU startují. Firmy mohou podávat nabídky

Autor: Martin Pokorný

26. dubna 2023

Další články