Se sílícím ekologickým tlakem a přísnými emisními normami se ale nad závoděním typu rallye, okruhy či závody do vrchu začínají stahovat mračna. Přibývá kritiků, kteří poukazují na marnotratné pálení benzínu pro pobavení davů a zbytečné zvyšování emisí CO2. Není divu, že v motorsportu dochází k rozmachu alternativních pohonů.
Na okruzích dnes běžně soupeří elektrické formule a v tradičních závodech jako legendární 24 hodin Le Mans se rodí speciální kategorie pro plug-in hybridní vozy. Také rallye zasáhl trend elektromobility. Vznikají nové soutěže a nová mistrovství. V letošním roce vyhlásil Autoklub v ČR už druhý ročník šampionátu Česká trophy v ecorally. Loni se ještě mohly zúčastnit auta s na CNG, plug-in hybridy a jiné alternativy, letos už mohou závodit výhradně zcela bezemisní elektrické vozy.
Ekologie ale nebyla jediným důvodem pro vypsání šampionátu, jak potvrzuje mluvčí Autoklubu. Svou roli sehrála i snaha zpřístupnit motoristický sport široké veřejnosti. Prakticky každý, kdo má řidičák a pořídí si nebo si zapůjčí elektrické vozidlo, se může těchto soutěží zúčastnit. Není třeba ani žádného speciálního tréninku či vybavení. Nejede se totiž na rychlost, ani se netestují řidičské dovednosti, jak vysvětluje generální sekretář Autoklubu ČR, Tomáš Kunc: „Česká trophy v ecoRally je šampionát, který se jede formou jízdy pravidelnosti. Při jízdě na testech pravidelnosti musí posádky dodržovat pořadatelem stanovený průměr, který se může a obvykle se i během jednoho testu několikrát mění. Za každou odchylku od předepsaného průměru je posádka penalizována a vítězí posádka s nejmenším počtem trestných bodů. Účastnit se mohou posádky s plně elektrickými vozidly. Zároveň je vypsán i pohár značek, do kterého se počítají vždy dvě nejvýše umístěné posádky s vozidlem dané značky.“
Mezi letošní favority šampionátu v ecorally bude zřejmě patřit značka Peugeot. Do letošního šampionátu se pustila s plnou vervou. Do České Trophy v ecoRally vyšle minimálně dvě stálé posádky. Ty jsou tvořeny mladými, ale z hlediska ecorally velice zkušenými páry. Petr a Martina Vomáčkovi v prvním ročníku šampionátu obsadili 3. místo, Kryštof a Nikola Hájkovi skončili osmí. Obě posádky zvolily 100% elektrický model Peugeot e-208, což je auto, které už několikrát ukázalo, že je pro tento typ soutěží ideálním strojem. Nejen zde ale předvedlo své přednosti. Podařilo se mu také zlákat desetitisíce evropských klientů ke koupi a stalo se nejprodávanějším malým elektromobilem v Evropě za rok 2022. Peugeot si do šampionátu závodů elektromobilů přizval i své tradiční partnery. Generálním partnerem se stala energetická společnost TotalEnergies Česká republika. Hlavním partnerem je pak významná logistická firma Ceva Logistics.
Prvním závodem sezóny je českokrumlovská ČEZ Czech New Energies Rallye. Začíná se tedy poměrně zostra. Tento závod je totiž jediný z českých soutěží zařazený do světového poháru FIA ecoRally Cup. Startovní pole je tedy pěkně nabité. Dorazí borci z Francie, Španělska, Belgie, Itálie, Bulharska, Rumunska či Slovinska. Čeští závodníci samozřejmě tvoří většinu. Také zastoupení značek je velmi různorodé. Dá se tedy očekávat velmi vysoká úroveň soutěže.
Kompletní kalendář České trophy v ecorally 2023:
- 24. – 25. března 2023 ČEZ CZECH NEW ENERGIES RALLYE
- 12. – 13. května 2023 2. FUTURES CONTPRODUCT CLASSIC RALLY MORAVA
- 23. – 24. června 2023 2. VALAŠSKÁ REGULARITY RALLY
- 28. – 29. července 2023 2. AGROTEC ECO RALLY HUSTOPEČE
- 22. – 23. září 2023 ECO HORÁCKÁ RALLY TŘEBÍČ
- 10. – 11. listopadu 2023 ECO RALLY PRAHA
- 01. – 02. prosince 2023 2. CLASSIC RALLY KLATOVY
Zdroj: Peugeot