Elektřina

Novela energetického zákona ukotvuje akumulaci elektřiny, tedy zejména ukládání jejích přebytků

AUTOR: Marek Kuřina

Elektřina

ČEZ v roce 2023 vydělal 29,6 mld. Kč, z toho 74 % v rámci bezemisních činností

AUTOR: Martin Pokorný

Energetická krize

Český průmysl stále srážejí vysoké ceny energií, dražší výrobky pak nejsou konkurenceschopné

AUTOR: Marek Kuřina

Elektromobilita
Ekologická doprava

Rozvoj elektromobilů mohou podle odborníků zbrzdit kybernetické hrozby

Odborníci na kybernetickou bezpečnost varují, že snahu o ekologičtější dopravu může zabrzdit podceňování kybernetických rizik a nedostatečná ochrana nabíjecích míst.
 
FOTO: Pixabay

autor

Marek Kuřina

08. prosince 2022

Reklama
Reklama

Vlády po celém světě prosazují dle webu společnosti Check Point Software Technologies přechod na ekologičtější technologie v rámci boje se změnami klimatu. Norsko vybudovalo síť 17 000 dobíjecích míst a americké ministerstvo dopravy nedávno oznámilo plán investovat 5 miliard dolarů do vytvoření nové sítě dobíjecích stanic pro elektromobily.

Automobilové společnosti zvyšují výrobu nových elektromobilů, ale zároveň není kladen dostatečný důraz na kybernetické zabezpečení. Přitom moderní automobily jsou v podstatě IoT zařízení.

Když uživatelé nabíjí svá vozidla, dochází také k datovému spojení mezi vozidlem a nabíjecí stanicí. Stanice jsou připojeny k internetu a stejně jako každé jiné zařízení internetu věcí jsou zranitelné a napadnutelné. Pokud se útočníkovi podaří získat přístup k nabíjecí stanici, může to mít vážné následky.

Riziko pro bezpečnost uživatelů

Teoreticky by mohli hackeři prostřednictvím nabíjecího místa získat přístup k řídícímu systému vozidla a ohrozit bezpečnost, výkon nebo vozidlo zcela vyřadit z provozu. Představte si, že by se jednalo o vozidlo záchranné služby, kde zpoždění může ohrozit životy.

Hrozby pro nabíjecí místa

Hackeři by mohli vyřadit z provozu celou síť nabíjecích stanic zneužitím jediné zranitelnosti v jednom jediném zařízení. To by mohlo vést k obrovským finančním škodám i masivnímu narušení silničního provozu.

Hrozba pro vozové parky

Kromě vyřazení nabíjecích stanic by hackeři mohli získat přístup k softwaru pro správu a pomocí ransomwaru zašifrovat data a za zpřístupnění žádat tučné výkupné. Navíc mnoho komerčních vozových parků přechází na elektrický pohon a hackeři by mohli paralyzovat celý vozový park jen ze svého notebooku.

Platební systémy

Hackeři by mohli potenciálně ohrozit platební systém v nabíjecích stanicích a o peníze by tak mohli přijít řidiči i provozovatelé sítí.

Kyberzločinci neztrácí čas, takže vidíme nárůst útoků i na dopravní průmysl. Nebude trvat dlouho a kyberzločinci rozklíčují i potenciál nabíjecích stanic pro elektromobily.

„V souvislosti se změnami klimatu a potřebou snížit závislost na ropě se hledají zelenější formy dopravy. Obavy z kybernetických útoků by mohly být ale překážkou dalšího rozvoje trhu s elektromobily. Je proto nezbytné věnovat podobným hrozbám odpovídající pozornost, nezabezpečená nabíjecí místa budou atraktivním terčem pro stále rafinovanější hackery. Přitom řešení pro zabezpečení internetu věcí je k dispozici a podobným útokům může snadno zabránit. Například Check Point Quantum IoT Protect umožňuje výrobcům nabíjecích stanic vložit do zařízení nanoagenta, který případné hrozby včas zastaví,“ říká Pavel Krejčí, Security Engineer z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies.

Zdroj: Check Point Software Technologies 

Nenechte si ujít
Reklama
Program Záruka Elektromobilita

Dnes začala Národní rozvojová banka přijímat žádosti o zaručení úvěru na elektromobily

Autor: Martin Pokorný

18. března 2024

Plynárenství v ČR

S plynovými kotli se podle odborníků počítá i po roce 2029

Autor: Marek Kuřina

15. března 2024

Dekarbonizační cíle EU

Energetici v Evropě vloni nainstalovali rekordní množství větrných elektráren

Autor: Marek Kuřina

14. března 2024

Spotřeba elektřiny v ČR

Češi loni pokračovali v šetření elektřinou, spotřeba se snížila o 4,1 %

Autor: Martin Pokorný

12. března 2024

Další články