Elektromobilita

Budoucí vozy značky Peugeot budou ostře řezané, autonomní, ale hlavně bezemisní

AUTOR: Tereza Komárková

Plyn

Výrobu biometanu loni zahájil rekordní počet nových zařízení

AUTOR: Marek Kuřina

Energetická krize

Česko už během zimy ušetřilo přes 800 milionů kubíků plynu

AUTOR: Martin Pokorný

Elektromobilita
VODÍKOVÁ AUTA

První továrna na vodíková auta na světě rozjela provoz, ročně vyrobí až 5000 vozů

Kdo by věřil, že to půjde tak rychle? V květnu loňského roku značka Peugeot oznámila, že vyvinula elektrickou verzi vozu Peugeot Expert poháněnou vodíkovými palivovými články. Na konci téhož roku už prodala první vodíkové auto firmě Watea by Michelin, dceřiné společnosti skupiny Michelin. A letos už koncern Stellantis, kam Peugeot patří, spustil velkosériovou výrobu. 
 
FOTO: Peugeot

autor

Tereza Komárková

09. listopadu 2022

Reklama
Reklama

Šéf Stellantisu, Carlos Tavares nedávno navštívil francouzskou továrnu v Hordainu, kde se vodíkový Peugeot spolu s dalšími koncernovými vozy vyrábí. Při své návštěvě na severu Francie Tavares oznámil, že v horizontu roku 2024 bude mít závod v Hordainu výrobní kapacitu 5000 vozidel ročně, což znovu potvrzuje ambice skupiny Stellantis stát se prvním producentem sériově vyráběných užitkových vozidel na vodíkový pohon.

Jak vybudoval koncern výrobní závod na vodíková auta tak rychle? Odpověď je jednoduchá: Už ho měl. Výroba totiž probíhá v továrně, kterou skupina spustila už v roce 1994. Továrna v Hordainu zaměstnává ve třech směnách na 2440 pracovníků, denní produkce činí 628 automobilů. V roce 2021 se v Hordainu vyrobilo 144 650 automobilů.

Donedávna se tu vyráběly výhradně vozy se spalovacím motorem. Následně s nástupem celoevropské elektrické revoluce se zde začaly vyrábět i vozy s elektrickým motorem, například Peugeot e-Expert. Vozy na vodíkové články jsou sice mnohem složitější, nicméně koncern si tím poradil. Disponuje totiž vysoce moderní a efektivní multienergetickou platformou, která dokáže přijmout jakýkoli pohon: od spalovacího, přes elektrický až po vodíkový. Vozy poháněné vodíkem tak mohou být kompletovány na stejné lince, ze které dnes sjíždějí modely poháněné spalovacími motory a elektromotory. Zesílená multienergetická platforma vodíkových verzí s okovenou karoserií projde nejprve standardní lakovnou a kompletační linkou, tak, jako běžné modely s elektrickým pohonem nebo spalovacími motory. Teprve ve finále se vodíkové verze zkompletují s pohonným agregátem a palivovými články v nově vybudované hale o rozloze 8000 m2, která je určena speciálně pro tyto účely.

Začlenění vodíkových vozů do výrobního plánu ovšem nebylo tak úplně jednoduché. Úpravy závodu v Hordainu pro rozjezd sériové výroby vodíkových modelů si vyžádaly investice ve výši 10 milionů EUR, přičemž projekt finančně podpořila i francouzská vláda. 

Zvažujete-li koupi vozu poháněného vodíkem, budete si muset ještě počkat. Peugeot svůj model e-Expert Hydrogen prodává zatím jen firmám, a navíc ne všude. Průkopnickými trhy jsou Francie a Německo. Jejich výhodou je to, že mají ve srovnání s ostatními zeměmi relativně rozvinutou vodíkovou infrastrukturu, což znamená určitý počet vodíkových plniček. Francouzi a Němci mají k dispozici asi stovku plniček, což je sice skvělé číslo, ale vzhledem k rozloze a počtu obyvatel těchto zemí to stále není nic moc. Na druhou stranu ostatní evropské země, včetně Česka, mohou své veřejné vodíkové plničky počítat na prstech jedné ruky. V závislosti na vývoji vodíkové infrastruktury však Peugeot zvažuje i osobní vozidla. Takže snad se v budoucnu dočkají i ostatní klienti.

Zdroj: Peugeot

Nenechte si ujít
Reklama
Fotovoltaika v ČR

Deset tipů, jak zvýšit výrobu z fotovoltaiky v zimě

Autor: Martin Pokorný

02. února 2023

Situace na trhu s energiemi

Ceny energií na trzích klesají, pocítit by to měli postupně i koncoví zákazníci

Autor: Marek Kuřina

30. ledna 2023

Další články