Plyn

Zemního plynu bude dostatek, Evropa se totiž dohodla na spuštění společných nákupů

AUTOR: Martin Pokorný

Plyn

Alžírský plyn by mohl nahradit dodávky z Ruska, jedná se i o dalších nerostných surovinách

AUTOR: Martin Pokorný

Plyn

Data o stavu zásobníků s plynem půjde sledovat průběžně

AUTOR: Marek Kuřina

Elektromobilita
VODÍKOVÁ AUTA

První továrna na vodíková auta na světě rozjela provoz, ročně vyrobí až 5000 vozů

Kdo by věřil, že to půjde tak rychle? V květnu loňského roku značka Peugeot oznámila, že vyvinula elektrickou verzi vozu Peugeot Expert poháněnou vodíkovými palivovými články. Na konci téhož roku už prodala první vodíkové auto firmě Watea by Michelin, dceřiné společnosti skupiny Michelin. A letos už koncern Stellantis, kam Peugeot patří, spustil velkosériovou výrobu. 
 
FOTO: Peugeot

autor

Tereza Komárková

09. listopadu 2022

Reklama
Reklama

Šéf Stellantisu, Carlos Tavares nedávno navštívil francouzskou továrnu v Hordainu, kde se vodíkový Peugeot spolu s dalšími koncernovými vozy vyrábí. Při své návštěvě na severu Francie Tavares oznámil, že v horizontu roku 2024 bude mít závod v Hordainu výrobní kapacitu 5000 vozidel ročně, což znovu potvrzuje ambice skupiny Stellantis stát se prvním producentem sériově vyráběných užitkových vozidel na vodíkový pohon.

Jak vybudoval koncern výrobní závod na vodíková auta tak rychle? Odpověď je jednoduchá: Už ho měl. Výroba totiž probíhá v továrně, kterou skupina spustila už v roce 1994. Továrna v Hordainu zaměstnává ve třech směnách na 2440 pracovníků, denní produkce činí 628 automobilů. V roce 2021 se v Hordainu vyrobilo 144 650 automobilů.

Donedávna se tu vyráběly výhradně vozy se spalovacím motorem. Následně s nástupem celoevropské elektrické revoluce se zde začaly vyrábět i vozy s elektrickým motorem, například Peugeot e-Expert. Vozy na vodíkové články jsou sice mnohem složitější, nicméně koncern si tím poradil. Disponuje totiž vysoce moderní a efektivní multienergetickou platformou, která dokáže přijmout jakýkoli pohon: od spalovacího, přes elektrický až po vodíkový. Vozy poháněné vodíkem tak mohou být kompletovány na stejné lince, ze které dnes sjíždějí modely poháněné spalovacími motory a elektromotory. Zesílená multienergetická platforma vodíkových verzí s okovenou karoserií projde nejprve standardní lakovnou a kompletační linkou, tak, jako běžné modely s elektrickým pohonem nebo spalovacími motory. Teprve ve finále se vodíkové verze zkompletují s pohonným agregátem a palivovými články v nově vybudované hale o rozloze 8000 m2, která je určena speciálně pro tyto účely.

Začlenění vodíkových vozů do výrobního plánu ovšem nebylo tak úplně jednoduché. Úpravy závodu v Hordainu pro rozjezd sériové výroby vodíkových modelů si vyžádaly investice ve výši 10 milionů EUR, přičemž projekt finančně podpořila i francouzská vláda. 

Zvažujete-li koupi vozu poháněného vodíkem, budete si muset ještě počkat. Peugeot svůj model e-Expert Hydrogen prodává zatím jen firmám, a navíc ne všude. Průkopnickými trhy jsou Francie a Německo. Jejich výhodou je to, že mají ve srovnání s ostatními zeměmi relativně rozvinutou vodíkovou infrastrukturu, což znamená určitý počet vodíkových plniček. Francouzi a Němci mají k dispozici asi stovku plniček, což je sice skvělé číslo, ale vzhledem k rozloze a počtu obyvatel těchto zemí to stále není nic moc. Na druhou stranu ostatní evropské země, včetně Česka, mohou své veřejné vodíkové plničky počítat na prstech jedné ruky. V závislosti na vývoji vodíkové infrastruktury však Peugeot zvažuje i osobní vozidla. Takže snad se v budoucnu dočkají i ostatní klienti.

Zdroj: Peugeot

Nenechte si ujít
Reklama
Řešení energetické krize

Pomoc státu se míjí účinkem, třetina firem nevyužívá žádné vládou zavedené opatření

Autor: Marek Kuřina

25. listopadu 2022

Řešení moderní energetiky

Trh fotovoltaik a dalších úsporných řešení rychle roste, dodavatelé hlásí rekordy

Autor: Marek Kuřina

24. listopadu 2022

Jak sehnat dodávky energie poradí manuál

Dodávky energií pomůže obcím zajistit podle ministerstva kontraktační povinnost

Autor: Martin Pokorný

23. listopadu 2022

Jaderná energetika v ČR

Temelín dodává do přenosové soustavy historicky nejvíc elektřiny

Autor: Marek Kuřina

22. listopadu 2022

Spotřeba elektřiny

Výměnou starých spotřebičů lze výrazně snížit výdaje za elektřinu

Autor: Martin Pokorný

22. listopadu 2022

Nárazová odorizace

Tento týden kontroluje GasNet před zimou těsnost plynovodů

Autor: Marek Kuřina

21. listopadu 2022

Další články