Plyn

Zemního plynu bude dostatek, Evropa se totiž dohodla na spuštění společných nákupů

AUTOR: Martin Pokorný

Plyn

Alžírský plyn by mohl nahradit dodávky z Ruska, jedná se i o dalších nerostných surovinách

AUTOR: Martin Pokorný

Plyn

Data o stavu zásobníků s plynem půjde sledovat průběžně

AUTOR: Marek Kuřina

Elektromobilita
Test hybridního automobilu

Hybridní Arkana má dostatečný výkon při nízké spotřebě

Automobilce Renault se podařilo v kategorii SUV vyrobit skutečnou pověstnou štiku v rybníce. Její hybridní Arkana je totiž designově velmi pohledný, dobře vybavený vůz, který je navíc cenově dostupný a jezdit s ní můžete skutečně za pár litrů.
 
FOTO: Renault

autor

Marek Kuřina

07. listopadu 2022

Reklama
Reklama

Hybridní Arkana vás podle našeho názoru zaujme již na první pohled. Protažená zkosená příď, přední spoiler inspirovaný motoristickým sportem, 18palcová kola Silverstone i rychle klesající křivka zadní části evokují celkový sportovní duch, který navozuje i samotná jízda a stabilita vozu v zatáčkách.

Přitom je v interiéru překvapivě dost místa, a to i pro vyšší řidiče. Daní za hezky tvarovanou, doslova závodně laděnou, zadní část vozu je pouze relativně malý kufr, konkrétně 513 litrů u hybridní varianty.

Arkana je vybavena hybridní technologií E-Tech, která poskytovala dostatečně dynamickou jízdu. Rozjezdy jsou vždy elektrické a ve městě je možné cestovat většinu trasy na "levný" elektrický pohon.

Pod kapotou hybridní verze najdete 1,6litrový benzínový motor s výkonem 69 kW, který doplňuje elektromotor, takže celkový výkon je 105 kW, tedy 143 koní.

Díky kombinovanému výkonu se významně snižuje spotřeba paliva, která se (v průměru) blížila ve městě k magické hranici 5 litrů na 100 km. Při alespoň z poloviny nabité baterii jsme často jezdili i za cca 4 litry/100 km. Praktické je také to, že při rekuperačním brzdění se během jízdy baterie automaticky sama dobíjí.

Jelikož jde o tzv. mild hybrid, tak nelze baterii elektromotoru nabíjet přímo z nabíječky, ovšem pokud například pojedete z nějakého delšího táhlého kopce, tak se vám baterie (při občasném brzdění) nabije za pár minut třeba o 20 procent.

Při našem testování jsme byli s jízdními vlastnostmi spokojeni, pouze rozjezd z nuly na stovku by mohl být trochu razantnější (zejména vzhledem ke sportovnímu looku automobilu), naměřili jsme přibližně deset sekund.

Arkana je ovšem velmi dobře vybavena z hlediska bezpečnosti, k dispozici máte při jízdě celkem 14 asistenčních systémů. Nechybí například asistent pro jízdu po dálnici a v kolonách, upozornění před přijíždějícími vozidly při couvání nebo praktický parkovací asistent Easy Park Assist.

Také ovládání je na úrovni doby, v interiéru dominuje středové konzoli vertikální 9,3palcová dotyková obrazovka, další funkce (jako například nastavení teploty, vyhřívání sedaček atd.) nastavíte pomocí prakticky umístěných fyzických tlačítek a tři otočných kotoučů, na které z místa řidiče snadno dosáhnete.

Za další klad tohoto zajímavého SUV považujeme i to, že Arkana se dá jako mild hybrid pořídit v nejdostupnější verzi Equilibre již za 703.000 Kč.

Zdroj: Autorský článek, Renault

Nenechte si ujít
Reklama
Řešení energetické krize

Pomoc státu se míjí účinkem, třetina firem nevyužívá žádné vládou zavedené opatření

Autor: Marek Kuřina

25. listopadu 2022

Řešení moderní energetiky

Trh fotovoltaik a dalších úsporných řešení rychle roste, dodavatelé hlásí rekordy

Autor: Marek Kuřina

24. listopadu 2022

Jak sehnat dodávky energie poradí manuál

Dodávky energií pomůže obcím zajistit podle ministerstva kontraktační povinnost

Autor: Martin Pokorný

23. listopadu 2022

Jaderná energetika v ČR

Temelín dodává do přenosové soustavy historicky nejvíc elektřiny

Autor: Marek Kuřina

22. listopadu 2022

Spotřeba elektřiny

Výměnou starých spotřebičů lze výrazně snížit výdaje za elektřinu

Autor: Martin Pokorný

22. listopadu 2022

Nárazová odorizace

Tento týden kontroluje GasNet před zimou těsnost plynovodů

Autor: Marek Kuřina

21. listopadu 2022

Další články