Elektřina

Novela energetického zákona ukotvuje akumulaci elektřiny, tedy zejména ukládání jejích přebytků

AUTOR: Marek Kuřina

Elektřina

ČEZ v roce 2023 vydělal 29,6 mld. Kč, z toho 74 % v rámci bezemisních činností

AUTOR: Martin Pokorný

Energetická krize

Český průmysl stále srážejí vysoké ceny energií, dražší výrobky pak nejsou konkurenceschopné

AUTOR: Marek Kuřina

Elektromobilita
Nové elektromobily

Na trh se chystá první 100% elektrické kombi od evropského výrobce

Elektrický pohon se prosazuje stále víc a ukusuje stále větší podíl na trhu. Málokteré segmenty tento trend zatím minul. 100% elektrický motor dává největší smysl u malých vozů typu Peugeot e-208 či e-2008. Velké uplatnění najde určitě i u malých a středních dodávek, jejichž úkolem je zajistit zásobování v evropských metropolích, které ze svých center vykázala vozidla se spalovacím motorem.
 
FOTO: Peugeot

autor

Tereza Komárková

23. září 2022

Reklama
Reklama

Elektromobilita se ale úspěšně prosazuje i u vozů typu SUV či MPV. A dokonce symbol terénních vozů, značka Jeep, oznámila masivní strategii elektrifikace a cíl dosáhnout nulových emisí.

Kategorii kombi se zatím vlna elektromobility vyhnula, nepočítáme-li Porsche Taycan Cross Turismo, který je sice prvním elektrickým kombíkem, ale vzhledem k jeho ceně je jeho cílová skupina dost omezená. Prvním „normálním“ kombi se 100% elektrickým pohonem se tak stává Peugeot E-308 SW. Automobilka oznámila, že tento model dorazí na evropský trh v polovině příštího roku.

Peugeot 308 SW možná znáte. V Česku se prodává od letošního června. Dostupné motorizace jsou benzínové tříválce, dieselové čtyřválce a dva plug-in hybridy o výkonových variantách 180 a 225 koní. Elektrická verze se vizuálně nebude od existujících modelů nijak zásadně lišit. Bude mít jen nová specifická 18palcová hliníková kola a zřejmě i označení, že se jedná o elektromobil. Jinak ji na první pohled nepoznáte. Hlavní rozdíl uvidíte, jakmile otevřete kapotu.

Pod kapotou se skrývá zcela nový plně elektrický motor o výkonu 115 kW (156 k) a s točivým momentem 260 Nm (dostupným od 0 km/h). Tento elektromotor bude pohánět vůz bez hluku, bez vibrací a bez emisí CO2. Redukční převodovka, kterou je vůz vybaven, zajistí optimalizující dojezd při zachování vysoké úrovně výkonu a odezvy specifické pro elektromotory.

Rovněž baterie je nové generace. Jedná se o vysokonapěťovou baterii s kapacitou 54 kWh (51 kWh užitečné energie) s chemickým složením, s konečným podílem 80 % niklu – 10 % manganu – 10 % kobaltu. Pracuje při napětí 400 V a umožňuje dojezd více než 400 km. Konstruktéři vozu E-308 SW se zaměřili především na účinnost. Kombinace inovací v oblasti motoru, baterie, aerodynamiky (optimalizace přední části a podvozku), optimalizace hmotnosti (platforma EMP2) a snížení třecích ztrát (pneumatiky třídy A) umožnila dosáhnout pozoruhodně nízké průměrné spotřeby energie: 12,7 kWh na 100 km, což je mezi 100% elektromobily v segmentu C referenční hodnota.

Kromě toho může řidič v zájmu co nejefektivnějšího řízení spotřeby energie zvolit jízdní režim (ECO, NORMAL a SPORT) a díky režimu BRAKE zvýšit zpomalení při uvolnění plynového pedálu, aby optimalizoval rekuperaci energie.

Součástí standardní výbavy bude palubní třífázová nabíječka s výkonem 11 kW. Nabíjecí zásuvka umožňuje všechny režimy nabíjení. Prostřednictvím 100kW veřejné nabíječky je možné dosáhnout nabití z 20 % na 80 % za méně než 25 minut. 

 Stejně jako ostatní modely značky vybavené elektrickým motorem (ať už 100% elektrické nebo plug-in hybridní) nabídne Peugeot E-308 přístup ke specializovaným službám usnadňujícím uživatelům život s elektromobilem. Jedná se například o aplikaci MyPeugeot® umožňující komunikovat s vozidlem a naprogramovat nabíjení nebo na dálku přednastavit teplotu ve voze.

Zdroj: Peugeot.

Nenechte si ujít
Reklama
Program Záruka Elektromobilita

Dnes začala Národní rozvojová banka přijímat žádosti o zaručení úvěru na elektromobily

Autor: Martin Pokorný

18. března 2024

Plynárenství v ČR

S plynovými kotli se podle odborníků počítá i po roce 2029

Autor: Marek Kuřina

15. března 2024

Dekarbonizační cíle EU

Energetici v Evropě vloni nainstalovali rekordní množství větrných elektráren

Autor: Marek Kuřina

14. března 2024

Spotřeba elektřiny v ČR

Češi loni pokračovali v šetření elektřinou, spotřeba se snížila o 4,1 %

Autor: Martin Pokorný

12. března 2024

Další články