Elektromobilita se ale úspěšně prosazuje i u vozů typu SUV či MPV. A dokonce symbol terénních vozů, značka Jeep, oznámila masivní strategii elektrifikace a cíl dosáhnout nulových emisí.
Kategorii kombi se zatím vlna elektromobility vyhnula, nepočítáme-li Porsche Taycan Cross Turismo, který je sice prvním elektrickým kombíkem, ale vzhledem k jeho ceně je jeho cílová skupina dost omezená. Prvním „normálním“ kombi se 100% elektrickým pohonem se tak stává Peugeot E-308 SW. Automobilka oznámila, že tento model dorazí na evropský trh v polovině příštího roku.
Peugeot 308 SW možná znáte. V Česku se prodává od letošního června. Dostupné motorizace jsou benzínové tříválce, dieselové čtyřválce a dva plug-in hybridy o výkonových variantách 180 a 225 koní. Elektrická verze se vizuálně nebude od existujících modelů nijak zásadně lišit. Bude mít jen nová specifická 18palcová hliníková kola a zřejmě i označení, že se jedná o elektromobil. Jinak ji na první pohled nepoznáte. Hlavní rozdíl uvidíte, jakmile otevřete kapotu.
Pod kapotou se skrývá zcela nový plně elektrický motor o výkonu 115 kW (156 k) a s točivým momentem 260 Nm (dostupným od 0 km/h). Tento elektromotor bude pohánět vůz bez hluku, bez vibrací a bez emisí CO2. Redukční převodovka, kterou je vůz vybaven, zajistí optimalizující dojezd při zachování vysoké úrovně výkonu a odezvy specifické pro elektromotory.
Rovněž baterie je nové generace. Jedná se o vysokonapěťovou baterii s kapacitou 54 kWh (51 kWh užitečné energie) s chemickým složením, s konečným podílem 80 % niklu – 10 % manganu – 10 % kobaltu. Pracuje při napětí 400 V a umožňuje dojezd více než 400 km. Konstruktéři vozu E-308 SW se zaměřili především na účinnost. Kombinace inovací v oblasti motoru, baterie, aerodynamiky (optimalizace přední části a podvozku), optimalizace hmotnosti (platforma EMP2) a snížení třecích ztrát (pneumatiky třídy A) umožnila dosáhnout pozoruhodně nízké průměrné spotřeby energie: 12,7 kWh na 100 km, což je mezi 100% elektromobily v segmentu C referenční hodnota.
Kromě toho může řidič v zájmu co nejefektivnějšího řízení spotřeby energie zvolit jízdní režim (ECO, NORMAL a SPORT) a díky režimu BRAKE zvýšit zpomalení při uvolnění plynového pedálu, aby optimalizoval rekuperaci energie.
Součástí standardní výbavy bude palubní třífázová nabíječka s výkonem 11 kW. Nabíjecí zásuvka umožňuje všechny režimy nabíjení. Prostřednictvím 100kW veřejné nabíječky je možné dosáhnout nabití z 20 % na 80 % za méně než 25 minut.
Stejně jako ostatní modely značky vybavené elektrickým motorem (ať už 100% elektrické nebo plug-in hybridní) nabídne Peugeot E-308 přístup ke specializovaným službám usnadňujícím uživatelům život s elektromobilem. Jedná se například o aplikaci MyPeugeot® umožňující komunikovat s vozidlem a naprogramovat nabíjení nebo na dálku přednastavit teplotu ve voze.
Zdroj: Peugeot.