Je známo, že v Česku si ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi motoristé drží od elektrického pohonu odstup, a to zejména z nedostatku legislativních pobídek. Přesto se u nás zájem o elektromobilitu rapidně zvyšuje. Přesvědčila se o tom i značka Peugeot během své již tradiční akce Peugeot Emotion Day. Jedná se o obrovskou roadshow, která po dva měsíce putuje od jednoho města k druhému a nabízí veřejnosti k otestování nejžhavější novinky. Letošní už 12. ročník se zaměřil na nový Peugeot 308 a na elektrické a plug-in hybridní vozy.
Přestože návštěvníci Peugeot Emotion Day měli k dispozici celou řadu novinek s dieselovým a benzínovým motorem, největší zájem bezesporu sklidily elektrifikované vozy. Bezkonkurenčně nejvíc se „točil“ model Peugeot 508 PSE, který absolvoval 638 jízd. Druhým nejžádanějším vozem s 485 jízdami byl Peugeot 3008 HYBRID4 300. Oba tyto modely jsou poháněny vysoce efektivním plug-in hybridním ústrojím složeným z benzínového motoru PureTech a dvou elektromotorů. V těsném závěsu za plug-in hybridy byl z hlediska počtu testovacích jízd model Peugeot e-2008, který vyzkoušelo 450 návštěvníků. Tento nejprodávanější elektromobil značky Peugeot v ČR si získává stále více příznivců. Za první pololetí letošního roku si v rámci modelové řady 2008 elektrické verze zajistily 7% podíl, což je více než dvojnásobek ve srovnání s rokem 2021.
Velký zájem české veřejnosti o elektrifikovanou nabídku překvapil i samotného ředitele značky Peugeot v ČR, Marca Venturiniho: „Naše elektrifikovaná nabídka se setkala s vřelým přijetím veřejnosti. Zájem seznámit se s těmito vozy předčil naše očekávání. Předsudky opředená elektromobilita se na Peugeot Emotion Day ukázala v mnohem jasnějším, optimističtějším a přívětivějším světle. To považuji za velký přínos do budoucna. Připočteme-li si k tomu ještě 2500 potenciálních zákazníků, máme zřejmý důvod považovat letošní ročník Peugeot Emotion Day za mimořádně zdařilý,“
Budoucnost u Peugeotu se jeví jako jednoznačně elektrická. Značka už dnes hlásí, že má elektrifikováno 70 % celosvětově prodávaných modelů. Do roku 2025 bude dokonce 100 %. Znamená to, že ať už si vyberete jakýkoli model, vždy ho můžete mít ve variantě s elektrickým motorem, ať už jako 100% elektromobil, nebo plug-in hybrid s jedním nebo dvěma elektromotory. Dnes je každé čtvrté auto Peugeot prodané v Evropě poháněno elektřinou, přičemž loni to bylo jen každé šesté.
Aby automobilka vyrobila takový počet elektrifikovaných vozů, potřebuje měsíčně deset tisíc baterií do osobních vozů a sedm tisíc baterií do užitkových vozů. Letos to bude představovat přibližně 200 tisíc baterií. A za rok? Možná i půl milionu! Potřeba baterií bude exponenciálně narůstat. Peugeot však tento vývoj s dostatečným předstihem předvídal a patřičně se připravil. Koncern Stellantis, kam Peugeot patří, má už dnes potvrzené lokality pro pět giga továren na výrobu baterií, z nichž tři jsou v Evropě a dvě v Severní Americe.
Ovšem samotné továrny nestačí. Další podmínkou jsou zdroje. I na to Stellantis myslel a včas uzavřel partnerství s několika společnostmi na dodávky hydroxidu lithného, který je hlavní součástí baterií. V současné době probíhající komplexní projekt zahrnující továrny na výrobu baterií, zajištění zdrojů, školicí programy pro pracovníky apod., bude v budoucnu schopen poskytnout tolik produkce, že už v roce 2030 bude koncern moci prodávat až pět milionů elektromobilů ročně.