Energetická krize

Vláda hází podle expertů domácnosti topící tuhými palivy přes palubu

AUTOR: Marek Kuřina

Energetická krize

Nedostatek uhlí žene jeho cenu vzhůru, těžba v OKD bude pokračovat už jenom dvě topné sezony

AUTOR: Marek Kuřina

Ze zahraničí

Polsko úspěšně finišuje, na rozdíl od některých dalších evropských zemí, s přípravami na topnou sezonu

AUTOR: Jiří Kostka

Elektromobilita
Malé SUV

Malé elektromobily se těší velké oblibě. Dvěma populárním modelům stoupl dojezd o 25 kilometrů

Malé elektromobily značky Peugeot, e-208 a e-2008, se těší velké oblibě, zvláště pak v západní Evropě. Celkem už se jich vyrobilo téměř sto tisíc. Přitom byly na trh uvedeny poměrně nedávno. V Česku se prodávají teprve od začátku loňského roku, přesto se jim už podařilo v rámci svého segmentu dosáhnout skvělých umístění.
 
FOTO: Peugeot

autor

Marie Slováková

11. prosince 2021

Reklama
Reklama

Malé SUV na elektřinu, Peugeot e-2008, aktuálně obsazuje druhou příčku a menší e-208 šestou. Možná se ale v žebříčku posunou ještě o kousek výš v příštím roce, kdy přijdou vozy s dojezdem navýšeným o 8 %, což představuje 25 kilometrů. V reálném provozu pak zřejmě najedou ještě víc.

Oba vozy používají modulární platformu eCMP (Common Modular Platform) a jsou vybaveny baterií o kapacitě 50 kWh, elektromotorem o výkonu 100 kW (136 k) a s točivým momentem 260 Nm. Z hlediska technologií se oba modely neustále vyvíjejí, aby svým uživatelům nabídly větší dojezd.

Především došlo k optimalizaci pneumatik, které přešly do třídy „A+“ a díky nižšímu valivému odporu poskytují vyšší účinnost. Jedná se o 16palcová kola v případě vozu Peugeot e-208 a 17palcová kola u vozu Peugeot e-2008.

Kromě toho došlo k vylepšení mechaniky. Vozy nabízí nový převodový poměr, který optimalizuje dojezd při jízdě po silnici a dálnici.

A konečně, nové tepelné čerpadlo ve spojení s čidlem vlhkosti instalovaným v horní části čelního skla optimalizuje energetickou účinnost vytápění a klimatizace. Informace přenášené tímto čidlem umožňují přesněji řídit recirkulaci vzduchu v prostoru pro cestující a v konečném důsledku zachovat množství energie obsažené v baterii během fází vytápění a udržování teploty uvnitř vozu. Účinnost tohoto vylepšení je patrná zejména při nízkých venkovních teplotách.

Souhrnně lze říci, že všechny tyto změny umožní zvýšit dojezd podle homologačního cyklu WLTP následujícím způsobem:

  • Nový Peugeot e-208 nyní nabídne dojezd až 362 km podle WLTP, což je o 22 km více než nyní.
  • Nový Peugeot e-2008 bude mít dojezd až 345 km podle WLTP, tj. o 25 km více než nyní.
  • Kromě výrazného zvýšení dojezdu v cyklu WLTP však dochází také k výraznému zvýšení při reálném používání vozu, a to až o 40 km v městském provozu při teplotách blízkých 0 °C.
Nenechte si ujít
Reklama
Balíček Evropské komise

Z evropského energetického balíčku RePowerEU získá Česko přes 16 miliard korun

Autor: Marek Kuřina

06. října 2022

Zastropování cen energií

Vláda schválila zastropování cen energií. Mělo by to pomoci jak domácnostem, tak firmám

Autor: Martin Pokorný

05. října 2022

Vytápění domácností

Miliony Čechů začínají řešit další problém před zimou, výrazné zdražení tepla

Autor: Marek Kuřina

05. října 2022

Jaderná elektrárna Dukovany

Aktuální odstávka třetího výrobního bloku v Dukovanech se odběratelů nedotkne

Autor: Martin Pokorný

04. října 2022

Spotřeba energií

První dodavatel energií motivuje odběratele slevou k nižší spotřebě

Autor: Marek Kuřina

04. října 2022

Další články