Sériovou výrobu vodíkových aut dotáhlo do konce jen několik málo automobilek. Jednou z nich je Peugeot. Ten sériově vyrábí a prodává užitkovou dodávku Peugeot e-Expert Hydrogen. Pravdou je, že výroba je zatím v plenkách, přestože 13. prosince 2021 sjel z výrobní linky první vůz. Jeho zákazníkem je francouzská firma Watea by Michelin, která se zabývá zejména řešením ekologické mobility. O dalších klientech se zatím Peugeot nezmiňuje. Nicméně už teď je zřejmé, že v Česku žádní nejsou a v dohledné době ani nebudou. Peugeot e-Expert Hydrogen se totiž zatím bude prodávat jen ve Francii a v Německu. Oficiálně se spustí prodej v září letošního roku. Klienti budu zřejmě výhradně firmy a objednávky se budou řešit individuálně. Takže klasický konfigurátor a ceníky na webu značky nehledejte.
Francie a Německo se také dělí o výrobu vozu. Ve francouzském městě Valenciennes v továrně, kde se vyrábějí standardní vozy s dieselovým, benzínovým či elektrickým pohonem, e-Expert Hydrogen vznikne. Odtud se pak odveze do německého Rüsselsheimu, kde se do něj namontují vodíkové komponenty.
To, že Peugeot je jedním z prvních výrobců, kteří auta na vodík nabízejí, není nic překvapujícího. Myšlenkou pohánět vozy vodíkem se francouzská automobilka zabývá už opravdu dlouho. Už v roce 2002, tedy před dvaceti lety, představila radikální koncepční vůz s názvem Peugeot H2O, který měl být futuristickým vyjádřením budoucnosti hasičských aut. Tento revoluční vůz byl poháněn vodíkovými články a jako vedlejší produkt vznikala voda. Projekt H2O zůstal na bázi konceptu, tedy showcaru, který se poté, co na autosalonu dokončí demonstraci technologického pokroku značky, odveze do muzea případně do depozitáře. Nicméně ve vývoji vodíkové technologie značka pokračovala dál a dotáhla to do zdárného konce.
Je zřejmé, že toto ale ještě není konec. Vodík určitě v budoucnu najde uplatnění i v dalších modelech značky Peugeot. Velkou výhodou vodíkového vozu ve srovnání s klasickými elektromobily je to, že už za pouhé tři minuty natankujte vodík pro dojezd více než 400 kilometrů. S elektromobilem budete stát u dobíjecí stanice minimálně půlhodinu, abyste si zajistili podobný dojezd, a to jen v případě, že půjde o rychlodobíječku. Normálním dobíjením ze sítě totiž stráví váš čistě elektrický vůz celou noc.
Kromě výhody takřka okamžitého zajištění dojezdu Peugeot e-Expert Hydrogen poskytuje veškeré radosti typické pro elektromobily: vysoký točivý moment pro okamžitou reaktivitu, provoz bez zápachu, bez vibrací, bez emisí a bez nutnosti řazení. Přitom si však zachovává vlastnosti normální dodávky. Objem nákladového prostoru dosahuje až 6,1 krychlových metrů, užitečné zatížení až 1 100 kilogramů a tažná kapacita až tunu.
Zdroj: Peugeot.