Elektřina

Novela energetického zákona ukotvuje akumulaci elektřiny, tedy zejména ukládání jejích přebytků

AUTOR: Marek Kuřina

Elektromobilita

Dnes začala Národní rozvojová banka přijímat žádosti o zaručení úvěru na elektromobily

AUTOR: Martin Pokorný

Elektřina

ČEZ v roce 2023 vydělal 29,6 mld. Kč, z toho 74 % v rámci bezemisních činností

AUTOR: Martin Pokorný

Elektromobilita
VODÍKOVÉ AUTO

Vodíkové auto od Peugeotu už testují budoucí uživatelé

Evropští novináři poprvé vyzkoušeli současný vrchol technologie automobilových pohonů - Peugeot e-Expert Hydrogen, poháněný vodíkem. Testy se odehrály v německém Rüsselsheimu, kde se tento model také vyrábí. Česká média bohužel chyběla, a to z toho důvodu, že v Česku je prodej tohoto modelu zatím v nedohlednu. A jak tento technologický zázrak a předzvěst bezemisních zítřků funguje?
 
FOTO: Peugeot

autor

Tereza Komárková

03. července 2022

Reklama
Reklama

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen využívá technologii nové generace nazvanou „Next gen e-Van Hydrogen efficiency“. Peugeot e-Expert Hydrogen používající multienergetickou platformu EMP2 je plně elektrický vůz, které kombinuje dva zdroje elektrické energie, a to díky inovativnímu systému skupiny Stellantis „Mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric“. Systém kombinuje baterii, kterou lze dobíjet z elektrické sítě, s palivovým článkem poháněným vodíkem obsaženým v nádobách pod podlahou vozu. Peugeot e-Expert Hydrogen tak využívá všech výhod vodíku, bateriové technologie a elektrického pohonu.

Peugeot spolupracuje se společností Symbio na dodávkách vodíkových palivových článků, které se vyrábějí v závodě ve Vénissieux na předměstí Lyonu. Palivový článek je sestava několika na sebe navazujících článků vyrábějících proud. Právě jejich sestava vytváří „baterii“. Článek umožňuje chemickou reakci mezi dvěma prvky: vodíkem (palivem, obsaženým v nádržích) a kyslíkem (obsaženým v okolním vzduchu). Palivový článek je složen z několika částí, které dodávají elektrickému motoru energii potřebnou k pohonu vozu.

Tato technologie zaručuje nulové emise CO2 díky reakci, při níž vzniká elektrický proud, přičemž se uvolňuje pouze voda. Reakce vznikající v článku probíhá následovně:  

  • Vodík + kyslík → Elektřina + Voda + Teplo = 2 H2 + O2 → 2 H2O. 

Palivový článek vozu Peugeot e-Expert Hydrogen je napájen z nádrže tvořené třemi nádobami s kapacitou 4,4 kg vodíku pod tlakem 700 barů. Nádrž je umístěna pod zadní podlahou a nezasahuje do zavazadlového prostoru vozidla.

Palivový článek je kombinován s dobíjecí lithium-iontovou baterií s kapacitou 10,5 kWh a výkonem 90 kW. Je umístěn pod sedadly a v některých fázích jízdy napájí také elektromotor. Primárně slouží k napájení motoru palubní třífázová nabíječka o výkonu 11 kW, umístěná v motorovém prostoru.

Tyto dva zdroje energie – tedy vodík a elektřina – společně pohánějí elektromotor s permanentními magnety o výkonu 100 kW a točivém momentu 260 Nm. Toto elektrické hnací ústrojí, umístěné na přední nápravě, je podobné jako u elektromobilu Peugeot e-Expert, který se vyznačuje zejména převodovkou přizpůsobenou omezením zatížení typickým pro užitkové vozy.

Výkon je k dispozici od okamžiku nastartování, s okamžitou odezvou, bez vibrací, bez hluku, bez řazení, bez zápachu a samozřejmě bez emisí CO2. Jedinou emisí z tohoto systému je vodní pára z výfukového potrubí.

Zdroj: Peugeot

Nenechte si ujít
Reklama
Program Záruka Elektromobilita

Dnes začala Národní rozvojová banka přijímat žádosti o zaručení úvěru na elektromobily

Autor: Martin Pokorný

18. března 2024

Plynárenství v ČR

S plynovými kotli se podle odborníků počítá i po roce 2029

Autor: Marek Kuřina

15. března 2024

Dekarbonizační cíle EU

Energetici v Evropě vloni nainstalovali rekordní množství větrných elektráren

Autor: Marek Kuřina

14. března 2024

Spotřeba elektřiny v ČR

Češi loni pokračovali v šetření elektřinou, spotřeba se snížila o 4,1 %

Autor: Martin Pokorný

12. března 2024

Další články