Elektřina

Novela energetického zákona ukotvuje akumulaci elektřiny, tedy zejména ukládání jejích přebytků

AUTOR: Marek Kuřina

Elektromobilita

Dnes začala Národní rozvojová banka přijímat žádosti o zaručení úvěru na elektromobily

AUTOR: Martin Pokorný

Elektřina

ČEZ v roce 2023 vydělal 29,6 mld. Kč, z toho 74 % v rámci bezemisních činností

AUTOR: Martin Pokorný

Elektromobilita
Dostupnost

Peugeot chystá elektromobily s dojezdem až 650 km a slibuje, že budou za dostupnou cenu

O elektromobilech a blížící se době elektrické už toho bylo řečeno mnoho. Jedná se o trend, který se nezadržitelně blíží, a to i z toho důvodu, že v budoucnu se bez něj zřejmě žádná automobilka neobjede. Nezačne-li totiž konstruktér hojně prodávat elektrická či jinak alternativní auta, čeká ho vysoké penále stanovené Evropskou unií za nesplnění emisních limitů, a to ho takřka s jistotou přivede ke krachu.
 
FOTO: Peugeot

autor

Tereza Komárková

10. srpna 2021

Reklama
Reklama

Přežití automobilek je ale až vedlejším aspektem, tím hlavním je samozřejmě snížení emisí CO2 a boj proti globálnímu oteplování.

Přesto někteří motoristé příchod elektromobilů nevítají. Důvody jsou zřejmé: elektrická auta jsou drahá a mají mnohem menší dojezd než vozy se spalovacím motorem. Vysoká cena je samozřejmě dána cenou baterie, která se na celkové hodnotě vozu podílí obrovskou částkou. Dojezd přitom přímo závisí na velikostí baterie.

Stručně řečeno, čím větší baterie, tím vyšší cena, vyšší dojezd, ale také vyšší hmotnost vozu. Z této rovnice vyplývá, že chcete-li auto s elektrickým dojezdem odpovídajícím alespoň malému benzínovému vozu, tedy kolem 600 km, musíte vzít velkou baterii a dát ji s ohledem na její značnou hmotnost do poměrně velkého auta. Vysoká cena auta je pak nevyhnutelná. Peugeot ovšem tvrdí, že má řešení a v dohledné době, tedy kolem roku 2023, nabídne cenově dostupné elektromobily s patřičným dojezdem.

Značka Peugeot má, co se týče elektrického pohonu více zkušeností, než kterákoli jiná automobilka. Možnosti využít elektřinu pro své vozy se věnovala již v roce 1902, a to zejména pro pohon dodávek. První vůz na elektrický pohon, Peugeot VLV, značka začala ve Francii prodávat už v roce 1941, což do značné míry usnadnilo dopravu v době, kdy byl veškerý benzín zkonfiskován pro vojenské účely. V té době byl Peugeot jedinou velkou automobilkou, která se elektrickým pohonem zabývala. 

Dalším velkým počinem Peugeotu v oblasti elektromobility byl vývoj a prodej modelu Peugeot 106 Electrique v 90. letech minulého století. Produkce tohoto elektromobilu přesáhla 3 500 kusů a až do začátku 21. století se jednalo o nejprodávanější elektromobil na světě. 

V současné době Peugeot chrlí jedno elektrické auto za druhým. Loni uvedl elektrickou verzi populárního Peugeotu 208, oceněného titulem Auto roku 2020. O pár měsíců později byl elektrizován nejprodávanější Peugeot v Česku, atraktivní SUV Peugeot 2008. Na své uvedení na trh už jsou připravené i elektrické dodávky Peugeot Expert a Peugeot Boxer, stejně jako největší osobní vůz modelové řady Peugeot Traveller. Všechny uvedené automobily v elektroverzích poskytují dojezd kolem 300 kilometrů, což je radikální posun ve srovnání s bývalými produkty, jako například Peugeot iOn (dojezd 150 km) nebo Peugeot Partner Electric (dojezd 170 km), ovšem úrovně 650 kilometrů, kterou Peugeot do budoucna plánuje, ještě nedosahují.

Dojezd 400 až 650 kilometrů má zajistit zcela nová elektrická platforma eVMP „Electric Vehicle Modular Platform“. Ta by měla postupně nahradit obě stávající platformy určené pro různé druhy pohonu a měla by sloužit jako základ pro širokou škálu elektromobilů střední třídy. Největší předností nové platformy je optimalizovaná architektura, díky které se bude k uložení baterie o kapacitě 60 až 100 kWh využívat celá podlaha vozu. Platforma je díky kapacitě 50 kWh na metr rozvoru na trhu s elektromobily referencí.

Kromě toho se vývojáři skupiny PSA zaměřili i na snížení nákladů na  výzkum, vývoj a výrobu. Toho bylo dosaženo použitím určitých podsestav a existujících vysoce výkonných bateriových modulů. Kromě toho prošel analýzou i výrobní proces s cílem dosáhnout maximální synergie se stávajícími nástroji v továrnách, což umožnilo omezit investice. Navíc dle stejné logiky do celého procesu výroby elektromobilů budou zapojené společné podniky na výrobu elektromotorů a dalších částí. To znamená, že si PSA bude vše dělat doma, tedy ve svých továrnách či ve společných podnicích, čímž hodně ušetří.

Vize dostupného elektromobilu s velkým dojezdem tedy existuje, což tvrdí i Nicolas Morel, ředitel pro výzkum a vývoj ve skupině PSA: „Dokázali jsme, že máme schopnost inovovat a vyvíjet nejmodernější a cenově dostupné technologie pro své zákazníky, a to díky úsporám, které umožnily výrazné snížení investic do výzkumu, vývoje i výroby. Tato globální platforma umožní nabízet vozy, které budou maximálně ohleduplné k životnímu prostředí, budou reagovat na vyvíjející se očekávání našich zákazníků a zaručí potěšení z jízdy i bezpečnost na palubě, hodnoty, které jsou dnes základem reputace skupiny.“

Nenechte si ujít
Reklama
Program Záruka Elektromobilita

Dnes začala Národní rozvojová banka přijímat žádosti o zaručení úvěru na elektromobily

Autor: Martin Pokorný

18. března 2024

Plynárenství v ČR

S plynovými kotli se podle odborníků počítá i po roce 2029

Autor: Marek Kuřina

15. března 2024

Dekarbonizační cíle EU

Energetici v Evropě vloni nainstalovali rekordní množství větrných elektráren

Autor: Marek Kuřina

14. března 2024

Spotřeba elektřiny v ČR

Češi loni pokračovali v šetření elektřinou, spotřeba se snížila o 4,1 %

Autor: Martin Pokorný

12. března 2024

Další články