Elektřina

Novela energetického zákona ukotvuje akumulaci elektřiny, tedy zejména ukládání jejích přebytků

AUTOR: Marek Kuřina

Elektřina

ČEZ v roce 2023 vydělal 29,6 mld. Kč, z toho 74 % v rámci bezemisních činností

AUTOR: Martin Pokorný

Energetická krize

Český průmysl stále srážejí vysoké ceny energií, dražší výrobky pak nejsou konkurenceschopné

AUTOR: Marek Kuřina

Elektromobilita
Malé SUV

Malé elektromobily se těší velké oblibě. Dvěma populárním modelům stoupl dojezd o 25 kilometrů

Malé elektromobily značky Peugeot, e-208 a e-2008, se těší velké oblibě, zvláště pak v západní Evropě. Celkem už se jich vyrobilo téměř sto tisíc. Přitom byly na trh uvedeny poměrně nedávno. V Česku se prodávají teprve od začátku loňského roku, přesto se jim už podařilo v rámci svého segmentu dosáhnout skvělých umístění.
 
FOTO: Peugeot

autor

Marie Slováková

11. prosince 2021

Reklama
Reklama

Malé SUV na elektřinu, Peugeot e-2008, aktuálně obsazuje druhou příčku a menší e-208 šestou. Možná se ale v žebříčku posunou ještě o kousek výš v příštím roce, kdy přijdou vozy s dojezdem navýšeným o 8 %, což představuje 25 kilometrů. V reálném provozu pak zřejmě najedou ještě víc.

Oba vozy používají modulární platformu eCMP (Common Modular Platform) a jsou vybaveny baterií o kapacitě 50 kWh, elektromotorem o výkonu 100 kW (136 k) a s točivým momentem 260 Nm. Z hlediska technologií se oba modely neustále vyvíjejí, aby svým uživatelům nabídly větší dojezd.

Především došlo k optimalizaci pneumatik, které přešly do třídy „A+“ a díky nižšímu valivému odporu poskytují vyšší účinnost. Jedná se o 16palcová kola v případě vozu Peugeot e-208 a 17palcová kola u vozu Peugeot e-2008.

Kromě toho došlo k vylepšení mechaniky. Vozy nabízí nový převodový poměr, který optimalizuje dojezd při jízdě po silnici a dálnici.

A konečně, nové tepelné čerpadlo ve spojení s čidlem vlhkosti instalovaným v horní části čelního skla optimalizuje energetickou účinnost vytápění a klimatizace. Informace přenášené tímto čidlem umožňují přesněji řídit recirkulaci vzduchu v prostoru pro cestující a v konečném důsledku zachovat množství energie obsažené v baterii během fází vytápění a udržování teploty uvnitř vozu. Účinnost tohoto vylepšení je patrná zejména při nízkých venkovních teplotách.

Souhrnně lze říci, že všechny tyto změny umožní zvýšit dojezd podle homologačního cyklu WLTP následujícím způsobem:

  • Nový Peugeot e-208 nyní nabídne dojezd až 362 km podle WLTP, což je o 22 km více než nyní.
  • Nový Peugeot e-2008 bude mít dojezd až 345 km podle WLTP, tj. o 25 km více než nyní.
  • Kromě výrazného zvýšení dojezdu v cyklu WLTP však dochází také k výraznému zvýšení při reálném používání vozu, a to až o 40 km v městském provozu při teplotách blízkých 0 °C.
Nenechte si ujít
Reklama
Program Záruka Elektromobilita

Dnes začala Národní rozvojová banka přijímat žádosti o zaručení úvěru na elektromobily

Autor: Martin Pokorný

18. března 2024

Plynárenství v ČR

S plynovými kotli se podle odborníků počítá i po roce 2029

Autor: Marek Kuřina

15. března 2024

Dekarbonizační cíle EU

Energetici v Evropě vloni nainstalovali rekordní množství větrných elektráren

Autor: Marek Kuřina

14. března 2024

Spotřeba elektřiny v ČR

Češi loni pokračovali v šetření elektřinou, spotřeba se snížila o 4,1 %

Autor: Martin Pokorný

12. března 2024

Další články