Elektřina

Novela energetického zákona ukotvuje akumulaci elektřiny, tedy zejména ukládání jejích přebytků

AUTOR: Marek Kuřina

Elektřina

ČEZ v roce 2023 vydělal 29,6 mld. Kč, z toho 74 % v rámci bezemisních činností

AUTOR: Martin Pokorný

Energetická krize

Český průmysl stále srážejí vysoké ceny energií, dražší výrobky pak nejsou konkurenceschopné

AUTOR: Marek Kuřina

Elektromobilita
Život ve městě

Evropská města ze svých center brzy vyženou auta, zásobování obchodů bude záviset na elektromobilech

Už v roce 2018 zakázal Madrid do některých svých částí vjezd vozům se spalovacím motorem. Pouze určité hodiny jsou vyhrazeny pro zásobování obchodů a firem. Nyní se přidal i Londýn. Zavedl 18-měsíční testovací dobu pro určité oblasti, do kterých už brzy s benzínovým ani dieselovým autem prostě nevjedete.
 
FOTO: Peugeot

autor

Marie Slováková

18. července 2021

Reklama
Reklama

Další světové metropole se připravují na podobné kroky. Přepravní a zásobovací firmy by tedy měly začít pořizovat elektromobily, pokud nechtějí o svůj business přijít.

Madrid a Londýn jsou jen prvními vlaštovkami, do deseti let totiž konvenční auta vyženou ze svých center i další evropské metropole. Zákaz plánuje Paříž, kde do roku 2024 zmizí z centra dieselová a do roku 2030 i benzínová auta. Podobně je na tom nizozemský Amsterdam. I ten si stanovil rok 2030 jako hranici, přes kterou auta na benzín či naftu neprojedou. Belgické hlavní město Brusel je trochu mírnější, počká do roku 2035. Po tomto roce ale i toto město klasické pohony nemilosrdně zavrhne. 

Obyvatelé center velkoměst se určitě rádi přizpůsobí. Ostatně čistější vzduch za pár kilometrů pěšky, na kole či elektrobusem určitě stojí. Problém ale budou mít přepravní a zásobovací firmy dodávající zboží do společností sídlících v centrech měst. Stanou se totiž závislé na elektromobilech. Ty totiž jako zcela bezemisní nebudou na rozdíl od běžných vozů z měst vykázány.

Na nové požadavky trhu se musí samozřejmě rychle adaptovat i výrobci vozů. Jedním z největších dodavatelů lehkých užitkových vozů na světě je značka Peugeot. Ročně jich celosvětově prodá asi čtvrt milionu. Své pozice lídra na důležitém trhu lehkých užitkových vozů se Peugeot nechce vzdát, proto rychle přispěchal přepravním firmám na pomoc se svou nabídkou dodávek s elektrickým pohonem. Nejmenší Peugeot Partner a střední Peugeot Expert už elektromotor dostaly, největší dodávka Peugeot Boxer je těsně v závěsu. Do roku 2021 tak Peugeot bude mít elektrifikovanou kompletní užitkovou řadu a bude tak schopen uspokojit poptávku v plné výši.

Zvláště vůz střední velikosti, Peugeot Expert, se jeví jako hráč s velkým elektrickým potenciálem. Prodává se ve třech délkách, uveze až 1275 kg a utáhne tunu. Na elektřinu ujede až 330 kilometrů. Velkou výhodou je jeho výška pod 2 metry. Díky ní se dostane do všech podzemních garáží a budov s omezeným vjezdem. Nulové emise ho zase opravňují k vjezdu do všech oblastí, kde platí ekologická omezení a umožňují mu využívat veškerá privilegia jako např. parkování zdarma.

Dá se očekávat, že nabídka elektrických dodávek se bude dále rozrůstat stejně rychle, jako poroste počet měst, která omezení vjezdu zavedou. Možná, že brzy elektřinu nahradí vodík či jiný alternativní zdroj energie. Jisté však je, že boj za čistější vzduch ve městech se právě rozhořel a bude nabírat na síle.

 

Nenechte si ujít
Reklama
Program Záruka Elektromobilita

Dnes začala Národní rozvojová banka přijímat žádosti o zaručení úvěru na elektromobily

Autor: Martin Pokorný

18. března 2024

Plynárenství v ČR

S plynovými kotli se podle odborníků počítá i po roce 2029

Autor: Marek Kuřina

15. března 2024

Dekarbonizační cíle EU

Energetici v Evropě vloni nainstalovali rekordní množství větrných elektráren

Autor: Marek Kuřina

14. března 2024

Spotřeba elektřiny v ČR

Češi loni pokračovali v šetření elektřinou, spotřeba se snížila o 4,1 %

Autor: Martin Pokorný

12. března 2024

Další články